RECENSIE: The Great Communicators - Bide Your Time

Bide
recensie cijfer 2014-07-07 Met een flinke aanstroom van nieuwe acts die elk jaar vechten om de nationale aandacht is het voor een nieuw Nederlands bandje allesbehalve gemakkelijk om door te breken. Nergens is dit meer waar dan in Den Haag, waar de concurrentie zelfs op de lokale talentenfestivals al moordend is. The Great Communicators werpen zich met hun debuut-EP Bide Your Time voor de leeuwen, en niet zonder succes.

Met duidelijke invloeden uit de post-rock en indierock, evenals een vleugje shoegaze tijdens slotnummer ‘We Run, We Stay’, vullen The Great Communicators de drie nummers op deze EP. De mosterd halen ze dan ook uit de New Yorkse indiescene van begin deze eeuw, zoals de Yeah Yeah Yeah's en Interpol. Ambitie is ze in ieder geval niet vreemd; Voor deze EP hebben ze de hulp ingeschakeld van producer David Newfeld, die meerdere albums van de indie-supergroep Broken Social Scene produceerde. Dit zorgt voor een prettig hoge productiewaarde voor zo'n jonge Nederlandse band, het geluid is helder en de muziek is lekker gelaagd.

Opener ‘Zoetrope’ klinkt als een band die een Amerikaans geluid wat geforceerd wil benaderen en daar maar half in slaagt. Het is iets wat we eerder hebben gehoord, zowel in Nederland als daarbuiten. In mindere mate heeft ‘Fruit’ hier ook mee te kampen, al kan dit nummer teren op een prettig refrein dat al vlug blijft hangen. Prijsnummer is echter afsluiter ‘We Run, We Stay’. Het shoegazesausje dat er over deze song is gestrooid zet het apart van het andere materiaal op Bide Your Time en belangrijker nog, van het gros van de indiebands in Nederland. De bijdrage van Tessa Douwstra van Wooden Saints als gastvocaliste heeft een dusdanig prettig effect dat een vaste zangeres aan de band toevoegen misschien geen overbodige luxe is.

Met The Great Communicators heeft Nederland er weer een Haags bandje bij met veel potentie én met de mogelijkheden een uniek geluid te produceren. Alleen klinkt het vooralsnog nog ietwat als een onsamenhangend geheel. Met een wat verder ontwikkelde stijl kunnen ze echter in de voetsporen van Taymir en Soul Sister Dance Revolution treden en hun naam aan de lange lijst met Haagse succesverhalen toevoegen.
Recensent:Jelle Burger Artiest:The Great Communicators Label:Eigen Beheer
PPS

Peter Pan Speedrock - Buckle Up And Shove It!De grootste undergroundband van Nederland. Een tourbeest dat al meer dan 1800...