RECENSIE: God Damn - Shoe Prints In The Dust

God Damn
recensie cijfer 2014-06-23 God Damn is een uiterst energiek duo dat niets anders doet dan sterke poppy rock maken, waarbij ze soms flink uit de bocht vliegen met vurige riffs en pompende drums. In dit geheel doen ze dan denken aan Nirvana met een gepolijst randje. Uiteraard voorzien van her en der een scheur, want dit plaatje blijft niet zo gemakkelijk aan de muur hangen. Zie het als een mix van post-punk met grunge. De formatie bestaat uit drummer Ash Weaver en Thom Edward neemt de gitaar en zang voor zijn rekening. Ze hebben nog geen enkel volledig album op zak, maar toch hebben ze al een sterke live-reputatie op zak. De sound is dus al zodanig solide, dat ze geen bassist nodig hebben om deze titels toegeschreven te krijgen. Dit duo staat reeds als een huis. Dat eerste album gaat er echter wel van komen, maar tot die tijd worden de fans zoet gehouden met de nieuwe single Shoe Prints In The Dust.

Twee nummers sieren het plaatje, de titeltrack en ‘It’s A Pity’. Dat wat opvalt is hoe sterk de mannen op elkaar ingespeeld zijn. Vanaf het begin dat de bijna betoverende gitaarriff meesleurt in een samenspel wat er goed op los galoppeert, tot een opbouwende climax net voor de refreinen en bridge die compleet los gaat op de riff uit de intro. Alles sluit goed op elkaar aan. Het stemgeluid van Thom Edward heeft een lichtelijk vals en zeurderig tintje, hoewel dat ook wel de charme van het rauwe en onvoorspelbare geluid te noemen is. De verontrustende video is overigens ook wel een kijkje waard, want die vat meteen de toon van de band samen.

‘It’s A Pity’ is iets langzamer qua tempo, maar levert absoluut niets aan kracht in. Toch voelt de track als een domper aan, terwijl ze dat op een volledig album waarschijnlijk goed hadden kunnen opvangen. Desondanks etaleren ze zo in ongeveer zes minuten voor de nieuwe fans meteen waar toe ze in staat zijn. Dat dan weer wel. Kortom, niemand gaat je vertellen “How to live your life”, maar als we de verhalen mogen geloven omtrent de liveshows, kan het zeker geen kwaad om God Damn eens goed in de gaten te houden.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:God Damn Label:One Little Indian Ltd
Cover Neil Black & The Healers - Before Daylight

Neil Black & The Healers - Before DaylightIn de afgelopen twintig jaar zorgde Neal Black voor maar liefst negen albums...