RECENSIE: ¡Pendejo! - Atacames

Pendejo
recensie cijfer 2014-07-07 ¡Pendejo! is een vierkoppige hardrockstormram uit Eindhoven. Ja echt, Eindhoven. Hoewel deze mannen (bijna) alles in het Spaans zingen, is de band rond El Pastuso en Jaap ‘Monchito ‘ Melman nog altijd in Nederland gevestigd. Tweede album Atacames bewijst dat we daar heel blij mee moeten zijn. Mocht Peter Pan Speedrock namelijk ooit de gitaren aan de wilgen willen hangen, dan staat de volgende koning van rockend Nederland al klaar om het over te nemen.

¡Pendejo! klinkt als een kruising tussen Fu Machu, Peter Pan Speedrock en Animal van de Muppets. In tien loeistrakke vuistslagen beuken ze zich een weg door je speakers. Zoals gezegd wordt alles dus in het Spaans gezongen. Althans, de teksten van El Pastuso worden je eerder toegeschreeuwd en toegespuugd, met een overgave waar menig band nog wat van kan leren. Na opener ‘El Verano Del 96’ en eerste single ‘Amor y Pereza’ is de toon gezet. Vuige stonerrock, af en toe aangevuld met een fijne blazerssectie. Vooral tijdens ‘47’ wordt deze joker effectief ingezet, de harmonie tussen de harde gitaren en de mariachi backing tillen het geheel naar een hoger niveau. Het tempo wordt vervolgens voor ‘Hermelinda’ even teruggeschroefd, voor een krappe minuut welteverstaan. Daarna is het tot aan de extra lange afsluiter ‘La Chica Del Super No Se Puede Callar’ weer vuren op alle cilinders.

Waar Atacames echt in uitblinkt is om een geluid neer te zetten dat het niet hoeft te hebben van een single, maar juist in albumvorm zijn beste plek krijgt toebedeeld. Alle tien de songs op het album zijn van eenzelfde niveau en overal lijkt evenveel aandacht aan besteed te zijn. Als na 43 minuten de laatste noten dan ook hebben geklonken, wil je eigenlijk maar één ding doen: zo snel mogelijk die play-knop weer opzoeken. Een absolute zegetocht van een band die het verdient verder te komen dan alleen Graspop of Zwarte Cross. Lowlands, lees je mee?
Recensent:Jelle Burger Artiest:¡Pendejo! Label:Groove Attack
Cover Firezone - Hell To Pay

Firezone - Hell To Pay“Ha, de nieuwste EP van Prong,” is de eerste gedachte die uw recensent te...