RECENSIE: Kenny Wayne Shepherd - Goin`Home

KWS
recensie cijfer 2014-06-13 Bluesgitarist Kenny Wayne Shepherd keert met zijn nieuwste album Goin’ Home terug naar de roots. Het stevige rockgeluid van Shepherd verdwijnt naar de achtergrond en meer dan ooit vallen de invloeden van muzikanten als Buddy Guy, BB King en Freddie King terug te horen. Niet voor niets wordt laatstgenoemde ook gecoverd op dit project.

Met het Freddie King nummer ‘Palace Of The King’ is de toon voor Goin’ Home dan ook meteen gezet. Dankzij de Rebirth Brass Band wordt het nummer omgetoverd tot een funky bluesfeest. De blazers zwepen het tempo omhoog. Kenny Wayne Shepherd zijn stem klinkt ruig en zijn gitaarsolo’s vliegen over het geheel heen.

Dit heerlijke blues geluid blijft over het hele project hangen. Daarbij worden verscheidene hoogtepunten bereikt. ‘The House Is Rockin’ is een voortreffelijk boogie nummer. De piano jengelt erop los en wordt moeiteloos aangevuld met verscheidene gitaarsolo’s van Shepherd. Bij ‘Boogieman’ is het tempo iets langzamer. Het nummer kent een loom zomers ritme. Op het Albert King nummer ‘Born Under A Bad Sign’ bereikt Shepherd, met behulp van Keb’ Mo en wederom de Rebirth Brass Band, echter het absolute hoogtepunt. Deze wordt namelijk fenomenaal vertolkt. De stemmen van beide zangers sluiten perfect op elkaar aan en het nummer heeft een rauw emotioneel gevoel.

Met Goin’ Homeproduceert Kenny Wayne Shepherd de sterkste bluesplaat van dit jaar tot nu toe. Met gastbijdragen van, onder andere, Ringo Starr, Robert Randolph enWarren Heynes heeft Shepherd een imponerende lijst opgesteld. Hoewel niet alle lied keuzes van grote originaliteit getuigen, brengt Kenny Wayne Shepherd ze met een onverwachte hoeveelheid energie tot leven. Dat maakt dat Goin’Home swingt, rockt en bovenal een rauw bluesgevoel uitdraagt. Waar Kenny Wayne Shepherd altijd een door blues geïnspireerde rockmuzikant was, bewijst hij zich nu als een rasechte bluesman.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Kenny Wayne Shepherd Label:Mascot Records
Cover iPendejo! - Atacames

¡Pendejo! - Atacames ¡Pendejo! is een vierkoppige hardrockstormram uit Eindhoven. Ja echt,...