RECENSIE: The Delines - Colfax

Colfax
recensie cijfer 2014-08-02 Aan de rand van het geografische hart van de Verenigde Staten (in de staat Colorado) ligt Colfax Avenue, een van de belangrijke verkeersaders van het land. Een straat met een ‘kleurrijke’ historie en door Playboy al eens ”The longest and wickedest street of America’’ genoemd. Voor het Amerikaanse The Delines reden genoeg om hun debuutalbum ernaar te vernoemen. Écht debuteren doen de bandleden echter niet. Het collectief bestaat immers uit gelouterde muzikanten, waarbij schrijver en songwriter Willy Vlautin (van de band Richmond Fontaine) het bekendste lid is. Naast hem bestaat de band uit leden van de The Decemberists, The Damnations TX en Minus 5.

Gedurende elf songs laat het kwintet je belanden in een nachtelijke, ietwat vereenzaamde, wereld. De sfeervolle en ingetogen country– en americanasongs razen voorbij voordat je er erg in hebt. De songs kenmerken zich door een jazzy twist en klinken door het mooie stemgeluid van zangeres Amy Boone tevens zeer soulvol. Doordat Vlautin eveneens een vooraanstaand schrijver is nam hij de songteksten voor zijn rekening, waardoor ieder nummer zich ontpopt tot een klein verhaaltje.

De muzikale arrangementen zijn overwegend simpel maar beschikken over een dusdanig hoge beklijvingsfactor dat je jezelf er helemaal in kunt verliezen. Bewonderenswaardig daarin is het zeer hoge, constante niveau. Niet één nummer valt namelijk in negatieve zin op. Tegelijkertijd is het echter ook moeilijk om er een écht prijsnummer uit te pikken. Het is eigenlijk ook niet nodig. Gaandeweg kom je tot de conclusie dat alles op Colfax simpelweg een deel van het geheel is.

‘He Told Her The City Was Killing Me’ is immers net zo sterk als het mooie ‘The Oil Rigs At Night’, terwijl het slaapliedje ‘Sandman’s Coming’ (een cover van Randy Newman), dat enkel bestaat uit piano en zang, gewoon even heerlijk de tendens doorbreekt. Als je er dan toch echt een nummer uit zou willen pikken zou ‘I Won’t Slip Up’ de hoofdgegadigde zijn. De song karakteriseert de plaat immers het beste: sfeervol, melancholisch, puur en oprecht, mooi gearrangeerd en nergens clichématig.

Een tip: Blijf lekker thuis deze zomer. Met Colfax waan je je immers vanzelf in een nachtelijke autorit door de Verenigde Staten. Zittend in je SUV luister je naar het sfeervolle en intieme geluid van The Delines terwijl je diep in gedachten verzinkt. Het is bijzonder hoe de bijna achteloze berusting waarmee de band speelt prachtig kleurt bij de droefgeestige teksten. Dit zijn muzikanten die zich niet meer hoeven te bewijzen. Musiceren is hun vak, hun passie, hun gevoel. Geen wonder dat Colfax zo’n mooi en intiem plaatje geworden is. Laat die zwoele Nederlandse zomernachten maar komen!
Recensent:Mick Claessens Artiest:The Delines Label:Bertus
Cover Vikesh Kapoor - The Ballad Of Willy Robbins

Vikesh Kapoor - The Ballad Of Willy RobbinsHet is natuurlijk allang geen nieuwtje meer. De laatste jaren kende de...