RECENSIE: Owen Pallett - In Conflict

Pallett
recensie cijfer 2014-07-01 Ondanks, of misschien wel dankzij de extreme weersomstandigheden op de laatste Pinkpopdag van dit jaar was Arcade Fire een van de hoogtepunten van deze editie. De oplettende kijker heeft mogelijk een ietwat schuchtere sessiemuzikant gezien die de band bijstond tijdens de show op de tweede pinksterdag. Owen Pallett is de naam. Het aantal projecten waar de 34-jarige Canadees zijn bedrage aan levert is eindeloos, maar solo timmert hij ook behoorlijk aan de weg. In Conflict is alweer zijn vierde studioalbum.

”This record is meant to approach ‘insanity’ in a postive way”, Aldus Pallett over zijn nieuwe plaat. En dat klopt ook. Openingsnummer ‘I Am Not Afraid’ is in de kern een prima popsong, maar de zanger, van oorsprong violist, opent met een vioolarrangement waar menig horrorfilm nog een puntje aan kan zuigen. Het zet je meteen op scherp.

De strijkers zijn sowieso een belangrijk onderdeel van de muziek. Veel liedjes bestaan slechts uit strijkers, een drumbeat, een baslijntje en zang, heel veel zang. Toch durft Owen Pallett het wel aan om regelmatig synthesizers te gebruiken waardoor het geheel direct openbreekt en het nergens gaat vervelen. Pallet verstaat het vak, dat is duidelijk. De liedjes zijn goed en op de juiste manier aangekleed om de zang er perfect uit te laten komen. Geen enkele keer vliegt hij uit de bocht.

Owen Pallett, die voorheen werkte onder de naam Final Fantasy maakt in de kern hele sterke popsongs. Dat is natuurlijk al een goeie prestatie, maar hij tilt de liedjes naar een heel nieuw level waardoor het bijna kunst wordt. ‘Song For Five & Six’ is bijvoorbeeld zo’n kunststukje. Wederom, in de kern een prima song, maar door het arrangement vol te stoppen met onverwachte en soms vreemde partijen wordt het verrassend en onvoorspelbaar

De Canadees bewijst veel meer te zijn dan een sessiemuzikant op In Conflict. Owen Pallett weet precies waar zijn kracht ligt en benut die op alle mogelijke manieren.
Recensent:Dennis Jansen Artiest:Owen Pallett Label:Domino Records
Cover Sky Pilots - Sky Pilots