RECENSIE: Scarlet Mae - Scarlet Mae

Mae
recensie cijfer 2014-03-11 De Rotterdamse muziekscene heeft de afgelopen tijd een paar leuke, met crowdfunding gerealiseerde album-presentaties achter de rug, waaronder die van Marije van Rijn, zangeres, pianiste en songwriter van de vierkoppige groep Scarlet Mae. De klassiek geschoolde pianiste werd tijdens haar studie aan het conservatorium verleid door andere genres als pop en jazz. Dit heeft uiteindelijk geleid tot de wonderlijke mix van stijlen die nu door de twaalf tracks op het gelijknamige album Scarlet Mae heen stromen.

Aan deze release wordt, in plaats van haar liveband, meegewerkt door enkele andere talentvolle muzikanten. Zo springen Van Rijns oud-schoolgenoten als contrabassiste Caroline Kamp en drummer Daan van Kasteren muzikaal bij. Ook jazzpianist Daan Herweg (Caro Emerald), zanger en pianist Ruben Hein en gitarist en producer Paul Willemsen (Kris Berry en Beans And Fatback) voegen hun talenten toe, hier en daar nog wat verder aangevuld door een strijkkwartet en blazers.

Van Rijn, geïnspireerd door artiesten als Nina Simone en Tom Waits, weet de luisteraar gedurende de twaalf songs te verrassen met zowel speelse melodieën, gesierd door enthousiaste instrumentalisten, als zwaardere onderwerpen in slim verpakte songteksten en intieme pianobegeleiding. Zo wordt iets triests als een verbroken relatie in albumopener ‘The Radiator’s Broke’ op een humoristische manier bezongen. Met vergelijkingen hoe alles rond de achtergelaten dame kapotgaat, zoals de verwarming, het koffieapparaat en de auto. Bonuspunten voor het inventieve gebruik van een fietspomp die klank geeft aan de kapotte spullen.

Een feestje wordt het terwijl we zorgeloos onze reis vervolgen naar het zuiden in ‘Direction South’ met zijn Dixielandjazz-blazerssectie en vrolijke jaren veertig back-upkoortje die de opzwepende warme glimlachstem van de Rotterdamse van Rijn aanvullen. In diezelfde stem verschijnt opeens een country-tongval á la Norah Jones in de Americana song ‘Cables And Beams’, met bijpassende gitaar-twang. Dat het ook bedeesder kan hoor je in de ingetogen gitaarsong ‘Photograph’, aangevuld met zachte strijkers en warme pianoklanken en het rond de piano gecentreerde ‘Morning Haze’.

Soul stroomt er uit de speakers met ‘Everybody’s A Poet’ waar de verleidelijke zang wordt omwonden door zwoele baslijnen en een scherpe blazerssectie alvorens het experimenteel wordt en de klassieke piano-opleiding weer om de hoek komt. Het resultaat is een botsing van stijlen zoals die door de zangeres heen stromen. Een stuk harmonieuzer klinkt het in het duet, met Ruben Hein, ‘Refill’, waar twee geliefden kracht uit elkaar putten na een zware dag.

De spanningsboog wordt tegen het einde van de rit nog meer aangespannen in de rocksong ‘Sailor’ waar zowel het pianowerk als Van Rijns stem een stuk expressiever worden. Met afsluiter ‘Harbour’ eindigen we uiteindelijk al deinend op een kalme folkmelodie in een veilige haven.

Met de passie en creativiteit van Scarlet Mae zit het wel goed, want in de korte tijd dat de groep bestaat zijn de verscheidene podia en radiozenders al bestormd. De band was live al te zien tijdens Eurosonic/Noorderslag, North Sea Jazz Round Town als support act voor Jonny Lang in Paradiso en het festival The Great Escape in Brighton (UK) en binnenkort ook als pop-up artiest bij Pop-up 010. Hier gaat muziekminnend Nederland zeker nog meer van horen.
Recensent:Chantal van den Berg Artiest:Scarlet Mae Label:Coast To Coast
Cover Mark Lotterman - Year Without Summer

Mark Lotterman - Year Without Summer Mark Lotterman levert met het nu al bejubelde Year Without Summer zijn...