RECENSIE: The New Mendicants - Into The Lime

nm
recensie cijfer 2014-04-04 Oef, dat moet even rauw op je dak vallen. Schrijf je liedjes voor een film, krijg je te horen dat het materiaal onbruikbaar is. Het overkwam The New Mendicants, een drietal uit Toronto (Canada). Zij stuurden materiaal van hun nieuwe plaat Into The Lime op naar de makers van de film A Long Way Down, maar kregen nul op het rekest.

Toch kan dat nauwelijks hebben gelegen aan de kwaliteit van de muziek op de debuutplaat van de Canadezen. Into The Lime is namelijk een heerlijk stukje gitaarpop, zoals The Sheer dat ook wel wist te maken. Zoetige liedjes en vrolijke, energieke songs wisselen elkaar af op de tien tracks lange cd. En in al hun simpelheid doen ze verder niet voor elkaar onder.

Zo weten de heren in de rustigere liedjes van het album, zoals 'If You Only Knew Her' en 'Follow You Down' met een kalm gitaartje en zoetgevooisde samenzang de luisteraar in vervoering te krijgen. De wat meer uptempo tracks die het album rijk is, zijn juist weer vol energie en melodieus. Het geheel houdt daardoor keurig het midden, in de zin dat er een prima luisterbare en uiterst toegankelijk plaat ligt.

Toch zal het grote publiek niet direct op de heren duiken. Daarvoor mist het album een commerciële inslag en dat is eigenlijk maar goed ook. De liedjes op Into The Lime zijn namelijk perfect zoals ze zijn. Zo ook 'By The Time It Gets Dark', de wildcard van dit album. Deze track is meer een countryliedje en heeft opvallend genoeg als enige de toevoeging van een klein beetje piano. De loomheid van deze track is opvallend, net als de scherper aangezette zang in het eerste couplet. Toch is juist dit wel de beste track van het album, en toch zeker de mooiste.

Daar staat alleen 'Lifelike Hair' tegenover, de afsluiter die buiten de boot valt qua kwaliteit. Dit liedje over “five rocking men” moet een grapje zijn, maar de lach blijft helaas uit. Deze track had geschrapt mogen worden.

Toch, de filmmakers die deze heren de deur wezen, hebben een verkeerde keuze gemaakt. Tenzij de film vroeg om totaal andere muziek en laten we dat hopen. Into The Lime is namelijk de perfecte soundtrack, die je opzet in regen en zonneschijn. Oftewel, met een wijd bereik. Een aanwinst.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:The New Mendicants Label:One Little Indian Ltd
Cover Damien Jurado - Brothers And Sisters Of The Eternal Son

Damien Jurado - Brothers And Sisters Of The Eternal SonWie de carriere van singer songwriter Damien Jurado een beetje gevolgd...