RECENSIE: Joan As Police Woman - Real Life

Joan As Policewoman - Real Life
recensie cijfer 2006-07-07 Joan As Policewoman is de artiestennaam van violiste/singer-songwriter Joan Wasser. Joan speelde in diverse bands en begeleidde Antony (die van The Johnsons) en Rufus Wainwright voordat ze voor zichzelf begon. Ze vond het spelen in bands van anderen zo leuk dat ze het moeilijk vond om prioriteit te geven aan haar solo-carrière, maar nu is er dan toch haar eerste soloplaat getiteld Real Life.

De muziek van Joan is naar haar eigen zeggen beïnvloed door onder andere Nina Simone, Al Green, The Smiths en Siouxsie Sioux. Op Real Life heeft Joan deze nogal uiteenlopende invloeden verwerkt tot rustige singer-songwriter muziek met soulvolle vocalen en een rijke instrumentatie. Het is goed te horen dat Joan een tijdlang een van The Johnsons was, want haar muziek doet soms sterk denken op die van haar oude werkgever. Antony zelf komt ook nog eventjes langs en het nummer I Defy is mede door zijn vocale bijdrage het beste nummer van de plaat. Hieruit zou je misschien opmaken dat Joan blijkbaar niet op haar eigen benen kan staan, maar dat is zeker niet het geval. Op een enkele uitzondering na zijn alle nummers op Real Life van een hoog niveau. Uitschieters zijn het Heather Nova-achtige Eternal Flame (geen cover), The Ride en Real Life waarop de invloed van Nina Simone duidelijk te horen is. Het enige wat mindere nummer is Christobel dat qua stijl niet zo goed bij de andere nummers past.

Real Life is al met al een erg goed album waarop Joan bewijst dat ze ook solo haar mannetje (vrouwtje?) staat.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Joan As Police Woman Label:Pias
Bettie Serveert- Bare Stripped Naked