RECENSIE: Jack and the Weatherman - Something Positive

Jack Weerman
recensie cijfer 2014-02-21 Laidback, met gevoel voor humor en natuurlijk optimistisch, hoe anders zou een EP getiteld: Something Positive moeten klinken. Jack And The Weatherman bestaat uit twee vrienden die elkaar (tijdens het surfen) na lange tijd weer tegenkwamen. Ze bleken dezelfde passie voor muziek te hebben en na een avond jammen, besloten ze hier ook daadwerkelijk iets mee te doen. Ook wel bijzonder, deze EP is gefinancierd met behulp van een crowdfunding campagne, opgenomen door Jasper Zuidervaart van Chef’ Special en gemasterd in de Wisseloord Studio.

Jack And The Weatherman hebben zelf al veel gereisd en weten wat er in de wereld te koop is. Ze weten hoe goed we het hebben in Nederland, dit is in de nummers ook duidelijk terug te horen. Met Something Positive lijken ze de luisteraar aan te sporen om van de zon te genieten, te doen wat je echt wilt en niet te klagen wanneer het even tegenzit.

De zes liedjes hebben een bepaalde vakantie-vibe over zich: twee jongens, één gitaar, en een verhuisdoos/metalen ketting/flessen met zand/whatever works als percussie. Simpele, eerlijke muziek met luchtige, vrolijke teksten die ook een serieuze ondertoon hebben.

‘Free’ is een lekker reggae nummer zonder toeters en bellen. Jamaica op z’n Hollands zogezegd. ”Hey, you are free since the day that you came, won’t you take over the world today, you are free to do whatever you wanna do.” Op ‘The Years’ is een heerlijk staaltje gitaarwerk te horen, met fijne riffjes en een strakke slaggitaar. Maar bovenal ook een goed gevoel voor humor. ”Maybe it takes just a little bit more time, to realise that you’re living now… but that’s okay, ‘cause women say, that men get beautiful with age.”

Het is behoorlijk knap hoe ontzettend verschillend de zes nummers zijn. ‘Killing Me’ is een fijn poppy, romantisch liedje met een refrein dat haast meteen mee te zingen is. Terwijl “Live It Up’ en ‘Tomorrow’ weer veel meer upbeat hiphop/reggae nummers zijn. Dat beide heren prima stemmen hebben blijkt wel in ‘Live It Up’, waar de combinatie van backing vocals en leadvocals de gitaar haast overbodig maakt. Niet helemaal natuurlijk, want “The Weatherman” is een begenadigd gitarist. Grootste minpunt van de EP? Na ‘Man Enough’ is hij al weer afgelopen.

Something Positive is een zonder twijfel een ontzettend goed debuut. De vraag blijft natuurlijk wel of de relatief simpele liedjes ook een volledig album lang kunnen blijven boeien. Maar dat is iets waar de heren zich nu nog niet druk over hoeven te maken. Hopelijk kunnen we Jack And The Weatherman binnenkort ook op de radio horen en tegen de tijd dat het mooi weer is met onze blote voeten in het zand mee dansen.
Recensent:Nicole Verbeek Artiest:Jack and the Weatherman Label:Eigen Beheer
Cover NOFX - Stoke Extinguisher

NOFX - Stoke ExtinguisherAls er een punkband is die geen introductie meer behoeft, dan is dat wel...