RECENSIE: Alcoholic Faith Mission - We Stop The World From Falling Apart

afm
recensie cijfer 2014-03-19 Voor een band met Europese roots, zijn de albums van Alcoholic Faith Mission hier toch lastig verkrijgbaar. Alle bandleden komen namelijk van origine uit Denemarken, maar hun muzikale carrière beperkte zich tot nu toe vooral tot de VS. Voor de groeiende schare fans aan de andere kant van de oceaan, was het toch erg vervelend dat de vier voorgaande (in de VS goed ontvangen) albums hier niet te koop zijn. Maar na alle nummers al tot in het oneindige gespeeld en veranderd te hebben, vond Alcoholic Faith Mission het leuker om de oude muziek in een nieuw jasje te steken. Wat resulteerde in het vijfde album We Stop The World From Falling Apart. Heerlijke muziek, maar of de fans van het eerste uur de plaat ook kunnen waarderen is natuurlijk nog maar de vraag.

Nu was ondergetekende nog niet bekend met de band en na even zoeken en luisteren, bleek dat dit zeer zeker geen ‘best of’ album is geworden. Lang niet alle albums zijn bijvoorbeeld vertegenwoordigd. Sommige nummers lijken nog wel wat op het origineel, andere tracks zijn daarentegen onherkenbaar veranderd. Al met al is het duidelijk dat Alcoholic Faith Mission door de jaren heen toch een wat ander geluid is gaan produceren. We Stop The World From Falling Apart slaat als het ware een brug tussen de oude muziek en de nieuwere tracks. Het huidige geluid is een soort lo-fiindiepop die doet denken aan bands als Arcade Fire en The National.

‘Dancing Fools’ heeft vermoedelijk nog de meeste kans op een top veertig positie. Het is het meest upbeat en poppy nummer op de plaat, maar wel met een cynische ondertoon. De heldere, maar vooral bijzondere stem van zangeres Kristine maakt het een heel intrigerend nummer. ”Drop the ball, you dump us down the ladder. Pretend we know, why we act like dancing fools.” Ook ‘Honeydrip’ is een bijzonder sterke track. Licht gruizig, met slepende synthesizers, violen en gitaren en vocalen die moeiteloos samensmelten met de muziek. Hoewel het hele album op een vrij specifieke manier erg lekker in het gehoor ligt, is er toch ruimte voor voldoende afwisseling. In ‘Legacy’ worden de akoestische gitaren naar voren gehaald en zijn er zelfs blaasinstrumenten te horen.

Al met al bevat We Stop The World From Falling Apart twaalf fijne tracks die het in clubs en op festivals zeker goed zouden doen. Sommige nummers bestaan uit slechts vijf regels tekst en in andere gevallen zou het halve nummer op de radio ‘weggebliept’ moeten worden, maar ergens heeft het ook weer zijn charme. De teksten zijn vol emotie en zorgen hier en daar voor aardig wat kippenvel. Het is goed te horen dat de nummers al vaak zijn gespeeld. Met iedere keer luisteren zijn er weer kleine finesses te horen en blijft het samenspel van de verschillende vocalisten en instrumenten verbazen.
Recensent:Nicole Verbeek Artiest:Alcoholic Faith Mission Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Ricardo Ogi - Reizen

Ricardo Ogi - ReizenDe Brabantse Ricardo Ogi levert met zijn Reizen een bijna therapeutisch...