RECENSIE: Beyoncé - Beyoncé

Beyonce
recensie cijfer 2014-02-10 Aan Beyoncé ging geen uitgebreid marketingoffensief vooraf. Sterker nog, het album werd niet eens van te voren aangekondigd, maar verscheen half december opeens in de winkel van iTunes. Een week na de digitale release kwam het vijfde album van de Amerikaanse R&B-zangeres Beyoncé ook in fysieke vorm beschikbaar. Het heeft even geduurd, het is inmiddels februari, maar uiteindelijk belandde Beyoncé ook op het bureau van ondergetekende.

De fysieke release van Beyoncé bestaat uit twee schijfjes, een cd en een dvd. Op de cd staan veertien songs en op de dvd staan videoclips van deze songs. Er zijn overigens zeventien clips, doordat sommige songs zijn opgesplitst en bovendien is er een bonusvideo.

Het album opent meteen sterk met ‘Pretty Hurts’, een nummer waarin Beyoncé zich beklaagt over het feit dat vrouwen vooral op hun uiterlijk beoordeeld worden. Hoewel dit inderdaad een kwalijke zaak is, is het wel een beetje dubbel om dit te horen uit de mond van één van de knapste vrouwen uit de muziekindustrie. In de bijbehorende clip zien we de keerzijde van de schoonheidscultuur: plastische chirurgie en vrouwen die zich uithongeren om dun te blijven.

Waar ‘Pretty Hurts’ nog redelijk in het verlengde ligt van het bekende werk van Beyoncé en Destiny’s Child, klinkt ‘Haunted’ een stuk experimenteler en donkerder. Een desolate sound, een kille beat en een bruggetje waarin de zang die wel wat aan die van Madonna doet denken.

Manlief Jay Z werkt mee aan ‘Drunk In Love’. Deze song is erg sterk, vooral door de lekkere baslijn die erin zit. Een andere uitschieter is het hiphop-achtige ‘Partition’, op de dvd opgesplitst in twee nummers: ‘Yoncé/Partition’. In deze song zit een Frans citaat, afkomstig uit The Big Lebowski, dat gaat over het feit dat vrouwen, in tegenstelling tot wat veel mannen denken, dol zijn op seks.

Dit citaat vat de thematiek van Beyoncé, mooi samen. Het album gaat vooral over seks en dit thema wordt versterkt door de videoclips die veel erotiek bevatten. Soms zeer uitdagend en soms behoorlijk artistiek. Deze thematiek is gevat in behoorlijk spannende R&B-songs. Naast de reeds genoemde tracks zijn vooral ‘Jealous’ en ‘Flawless’ erg sterk.

Beyoncé bewijst met dit vijfde album opnieuw dat ze een eigenzinnige zangeres is die geen blad voor de mond neemt en ook muzikaal gezien doet wat ze zelf wil. En dit levert dan ook nog een uitstekende plaat op. Als we dan toch een minpuntje moeten noemen is dat de lengte. De dvd is met bijna tachtig minuten namelijk wel een flinke zit. Maar je kunt dus ook gewoon de cd opzetten.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Beyoncé Label:Columbia
Cover Helmut - Polymono

Helmut - PolymonoAdrian Schull, alias HELMUT , brengt met Polymono zijn eerste album uit....