RECENSIE: Chris Pureka - How I Learned To See In The Dark

Chris Pureka
recensie cijfer 2014-02-20 Soms duurt het wel héél erg lang voordat muzikaal schoon ons kikkerlandje weet te bereiken, zo blijkt uit de release van How I Learned To See In The Dark, het derde studioalbum van de Amerikaanse singer-songwriter Chris Pureka. De plaat werd in de VS namelijk al in april 2010(!) uitgebracht (in eigen beheer) maar verschijnt nu pas in Europa (via Haldern Pop Records). Met de recente opleving van de countrymuziek in het achterhoofd lijkt dat allesbehalve een slechte zet,How I Learned To See In The Dark blijkt namelijk ook nog eens uit louter goede songs te bestaan.

De liedjes van de singer-songwriter kunnen het best omschreven worden als Americana-songs met een duidelijke hang naar folk en alternatieve country. De nummers variëren veelal van rustige en indringende luisterliedjes tot opzwepende en uiterst doordachte alternatieve countrynummers. Hoewel de nummers een kenmerkende stijl hebben, verschillen ze voldoende in vorm, zodat er van een gebrek aan diversiteit geen sprake is.

Voornaamste sterkte van de plaat is de ontwapenende oprechtheid en overgave waarmee Pureka zingt en musiceert. Pureka’s muziek komt recht uit het hart en staat garant voor een intense luisterervaring. De songs zijn eerlijk en direct, en ook de melancholiek is nimmer ver weg. Te zwaarmoedig wordt het echter niet. Het knappe is namelijk dat Pureka, onder meer door haar stem en songteksten, de doorgaans opzwepende alternatieve countrytracks te allen tijde weet te voorzien van een beklijvende urgentie en meeslependheid.

Een goed voorbeeld daarvan is het dynamische ‘Broken Clock’ dat begint op akoestische gitaar en gaandeweg aangevuld wordt door drums, aanvullende gitaarklanken en prachtig vioolwerk, waardoor het nummer tot een van de albumhoogtepunten behoort. Ook de in vorm vergelijkbare nummers ‘Shipwreck’ en ‘Barn Song’, de fingerpicking-track ‘Landlocked’ en het iets afwijkende maar zeer sterke ‘Hangman’ zijn de moeite van het beluisteren namelijk meer dan waard.

Chris Pureka levert met How I Learned To See In The Dark een mooie en bijzonder intense kwaliteitsplaat af. De twaalf songs zitten goed in elkaar, klinken buitengewoon lekker, hebben op zowel tekstueel als muzikaal gebied de nodige diepgang en klinken bovendien puur, oprecht en indringend. Als Pureka speelt, luister je. Graag zelfs. Een artieste die het absoluut verdient om gehoord te worden!
Recensent:Mick Claessens Artiest:Chris Pureka Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Beyoncé - Beyoncé

Beyoncé - BeyoncéAan Beyoncé ging geen uitgebreid marketingoffensief vooraf. Sterker nog,...