RECENSIE: Clean Pete - Al Zeg Ik Het Zelf

Clean Pete
recensie cijfer 2014-01-17 Eén van de meest opvallende nieuwe verschijningen in de Nederlandse muziekscene van vorig jaar was het duo Clean Pete. Bewapend met alleen gitaar en cello betraden de tweelingzusjes Loes en Renee Wijnhoven de Nederlandse poppodia. Na net niet de Grote Prijs van Nederland te hebben gewonnen werden ze alsnog door jurylid Anne Soldaat mee op tournee gevraagd. Dit betekende het begin van een mooie muzikale samenwerking tussen het drietal. Toen het duo in de lente van 2013 ook nog tekende bij toplabel Excelsior, begon het balletje echt goed te rollen. De meiden doken datzelfde jaar nog de studio in met Soldaat en namen in krap tien dagen een plaat op.Een plaat die begin 2014 zal verschijnen onder de titel Al Zeg Ik Het Zelf.

De kracht van Clean Pete zit voor het grootste deel in de teksten, die veelal met droge humor doorspekt zijn, maar ook de gevoelige snaar weten te raken. De ontwapenende voordracht en het charisma van het duo doen de rest. De plaat, die overigens gemixt werd door niemand minder dan Jason Falkner, opent met het mooie 'Hout Van Jou'. Het is een liedje waarin gelijk alle kwaliteiten van de zusjes Wijnhoven worden tentoongespreid; een goede songtekst met leuke, originele vondsten en een authentieke voordracht, vergezeld door fraaie muzikale begeleiding.

De plaat staat bol van de kleine folkliedjes, met als uitschieters het bandgerichte 'Alles Moet Kapot', het fraaie 'Zo Fijn' en het reeds eerder verschenen 'Wandelaar'. Maar met uitschieters te noemen doe ik eigenlijk de overige liedjes tekort, er staat namelijk geen enkel minder nummer tussen. De teksten toveren, door de soms pijnlijke eerlijkheid, meermaal een glimlach om je mond. Want hoe pijnlijk eerlijk de teksten soms ook mogen zijn, ongemakkelijk wordt het nooit. Het heeft geen zin om hier voorbeelden te citeren, omdat ze veel te talrijk zijn. Luister zelf zou ik zeggen en laat de plaat goed binnenkomen, dat verdient ze.
Recensent:Etan Huijs Artiest:Clean Pete Label:Excelsior Recordings
Cover Mondträume - Life Is Short

Mondträume - Life Is ShortWanneer je een band tegenkomt die de bloemrijke naam Mondträume met zich...