RECENSIE: Leaves' Eyes - Symphonies Of The Night

Leaves Eyes
recensie cijfer 2014-01-21 Leaves’ Eyes bestaat alweer ruim tien jaar en je zou bijna vergeten dat zangeres Liv Kristine in een vorig leven in Theatre Of Tragedy de sterren van de hemel zong. De Noorse schone bestiert daarnaast een alleszins acceptabele solocarrière. Stil zitten is er dan ook niet bij in het huis van Kristine en haar man en bandmaat, de Duitser Alexander Krull, die we natuurlijk ook kennen van Atrocity.

Symphonies Of The Night is het vijfde album van Leaves’ Eyes en om maar gelijk met de deur in huis te vallen; het is zonder meer de sterkste plaat van de band tot nu toe. Waren de vorige platen altijd al sterk, toch was het soms het gebrek aan afwisseling of een paar mindere songs die de platen het predicaat uitstekend ontnamen, maar op Symphonies Of The Night klopt alles. De prachtige bombast wordt nog eens versterkt door het gebruik van een orkest en een koor. Daarnaast zingt Liv Kristine de sterren van de hemel en doet Alex Krull regelmatig een gruntende duit in het zakje.

Wanneer opener ‘Hell To The Heavens’ losbarst weet je dat de plaat niet meer stuk kan. Liv begint nog lieflijk, maar al snel barst er een symfonische metalhymne los die zijn weerga niet kent. Een krachtig, in de Nightwish-regionen bivakerend nummer wordt de hoogte in gestuwd door de operazang van Kristine die mooi contrasteert met de grunt van Krull.

Ook hierna blijft het niveau van de plaat hoog. Mooie folky stukken worden afgewisseld met krachtige symfonische metal en stukjes spoken word van Liv Kristine. Zo worden de songs over vrouwelijk legendes mooi recht aangedaan.

Met ‘Galswintha’ komt het eerste, Iers aandoende, folky nummer langs. De song gaat vervolgens langzaam over in een stevig brok symfonische metal. Het prachtige ‘Hymn To The Lone Sands’ begint eveneens met een stukje folk, maar slaat ineens om in wat gerust het hardste nummer op het album genoemd mag worden.

Rustpuntjes zijn er in de vorm van de zwaar georkestreerde ballad ‘Saint Cecelia’ en het ook weer Iers aandoende ‘Nightshade’. Van de twee bonustracks is vooral de Depeche Mode cover ‘One Caress’ opvallend door zijn fraaie vertolking. Liv Kristine zet hier een topprestatie neer. Het is de afsluiter van een topalbum dat onderstreept dat Leaves’ Eyes nog steeds niet is uitgegroeid.
Recensent:Jan Didden Artiest:Leaves' Eyes Label:Napalm Records
Cover Jack Starr - Out Of The Darkness

Jack Starr - Out Of The Darkness Jack Starr is een gitarist die misschien niet tot de allerbekendsten...