RECENSIE: Amber Jo Ann - Breathless

Amber Jo Ann
recensie cijfer 2014-01-06 Een beter moment om een countryplaat te maken is er bijna niet. Country is HOT! Internationale superster Taylor Swift zorgt ervoor dat jonge meisjes de gitaar pakken en zelf liedjes gaan schrijven. De mix van pop en country slaat aan. Ook onze eigen superster Ilse de Lange geniet ongelooflijk veel aandacht. Beide dames moeten een grote inspiratiebron zijn geweest voor Amber Jo Ann

Het album Breathless opent meteen met een krachtig statement in de vorm van ‘Sister Sister’. Uptempo, krachtig en jong enthousiasme. Ook het wat stevigere ‘Wreck My Heart’ is erg sterk. Dat de achttienjarige zeer getalenteerd is als zangeres blijkt in deze song wel. Wat een ontzettend gave sound!

Bij het derde liedje zakt het even in. Titelsong ‘Breathless’ valt een beetje tegen. Het gevoelige ‘My Journey’ heeft net een iets te hoog Celine Dion gehalte. Iets dat Amber Jo Ann absoluut niet nodig heeft. Gelukkig duurt deze dip niet tot het einde van de plaat, met ‘Gettin’ Over You’ is ze weer terug met een goed popliedje en zingt ze weer met dat rauwe randje wat de stem van de zangeres zo ontzettend goed maakt.

Het beste moet dan nog komen, want met ‘Rock This Heartache’ zet ze een super rocksong met een randje country neer. Om de een of andere reden komt haar stem het beste tot haar recht in de iets stevigere nummers. Maar direct als ik dit schrijf komt album afsluiter ‘Whole Lotta Lonesome’ weer voorbij en hier laat Amber horen dat ze het toch ook in zich heeft om een mooie countryballade te zingen.

Een conclusie is ontzettend lastig, want aan de ene kant klinkt het soms wat ouderwets, zeker voor een zangeres die zegt dat ze new age country maakt, maar aan de andere kant, Amber is pas achttien jaar en maakt nu al zo’n top plaat. In veel gevallen ligt de productie er net iets te dik bovenop en klinkt het geheel te gelikt. Ik zou graag zien dat Amber al die songwriters aan de kant gaat en zelf op gevoel mooie liedjes gaat maken, want met zo’n stem moet dat zeker lukken!
Recensent:Dennis Jansen Artiest:Amber Jo Ann Label:Marista
Cover Argus - Beyond The Martyr

Argus - Beyond The MartyrsIn de tijd dat downloaden of streamen nog niet bestond ging je naar een...