RECENSIE: Steve Hackett - Genesis Revisited: Live At Hammersmith

Steve Hackett
recensie cijfer 2013-11-13 Meester-gitarist en voormalig Genesis-brein Steve Hackett verblijdde ons eind 2012 met Genesis Revisited II, waarop oude Genesis-songs nieuw leven werd in geblazen. De plaat was het langverwachte vervolg op Genesis Revisited uit 1996. De subtiele wijze waarop Hackett zijn kindjes nieuw leven inblies dwong respect af. Zelfs de meest conservatieve Genesis-purist moest toegeven dat Hackett en zijn gevolg de songs briljant uitvoerden.

Het kon dan ook niet uitblijven dat Hackett de zalen langs ging om de nummers live ten gehore te brengen. Genesis Revisited: Live At Hammersmith is de visuele weerslag hiervan. Het concert is opgenomen in het Hammersmith theater in London in mei dit jaar.

Een aantal medewerkers van het studio-album heeft Hackett ook weer opgetrommeld voor de tournee. Natuurlijk kon hij niet alle vocalisten meenemen, zodat het leeuwendeel van de zang door Nad Sylvan wordt gedaan. Terecht, zo blijkt tijdens dit concert. Hoewel hij niet de expressie en het charisma van Peter Gabriel bezit, komt hij met zijn stem in ieder geval redelijk in de buurt. Verder komen in de personen van Jakko Jakszyk, Nik Kershaw, John Wetton en Amanda Lehmann nog behoorlijk wat gastzangers langs. Daarnaast zingt ook drummer Gary O’Toole zijn stukjes (‘Blood On The Rooftops’).

Uiteraard ligt de nadruk van de setlist op Genesis Revisited II, maar ook van Genesis Revisited passeren vier songs de revue. Kortom niets te klagen voor de Genesis-adept. De manier waarop Hackett en zijn band de nummers uitvoeren is van grote klasse. Zo wordt het volledige ‘Supper’s Ready’ uitgevoerd, en houdt het ons een half uur aan de buis gekluisterd. Het levert de band een staande ovatie op. Verder zien en horen we alle Genesis-klassiekers zoals ‘Watcher Of The Skies’, ‘The Musical Box’, en ’Dancing With The Moonlit Knight’. In het door Nik Kershaw gezongen ‘The Lamia’ komt tegen het einde Steve Rothery (Marillion), nog even langs voor een fraai gitaarduel met Hackett.

Een ander hoogtepunt in de set is ‘Shadow Of The Hierophant’ dat door Amanda Lehmann gezongen word. Hoewel dit nummer feitelijk geen Genesis-song is, past dit prachtige epos perfect in de set. In de toegiften krijgen we nog een fraaie versie van ‘Firth Of Fifth’ en heel toepasselijk ‘Los Endos’; tevens het sluitstuk van A Trick Of The Tail.

Voor de liefhebbers die na twee uur en drie kwartier nog niet genoeg hebben, vinden we nog een tweede schijfje waarop een ruim half uur ‘Behind The Scenes’ opnamen zijn te zien. Hierop is vooral Hackett aan het woord. Het is een beetje saaie kost, maar het hoort erbij.

De rustige cameraschakelingen zijn een lust voor het oog. Daarbij is het geluid prachtig.Het enige puntje van kritiek is dat de band, wat statisch op het toneel staat. Ondanks dat is Genesis Revisited: Live At Hammersmith een prachtige registratie.
Recensent:Jan Didden Artiest:Steve Hackett Label:InsideOut Music
Cover Gavin DeGraw - Make A Move

Gavin DeGraw - Make A Move Gavin DeGraw is na een korte stilte weer terug. Het is moeilijk te geloven...