RECENSIE: New Found Land - New Found Land

New Found Land
recensie cijfer 2013-10-18 Na in korte tijd twee albums gemaakt te hebben, voelde de Zweedse Anna Roxenholt dat er iets moest gaan veranderen. Ze sloot zich op en begon bijna geobsedeerd nummers te schrijven en op te nemen. Zo kwam ze er langzaam achter dat New Foundation Land eigenlijk niet een band was waar zij deel van uitmaakte, maar het eigenlijk haar eigen project is. Ze nam een rigoureuze beslissing en brak met de rest van het collectief. Dit hield ook een muzikale breuk in met haar man. Gelukkig ging dit niet ten koste van hun relatie en werkte hij zelfs nog mee aan het nummer 'A Song We Never Learn To Sing', waarin daardoor weer de gebruikelijke tweestemmige zang te horen is. Deze intense periode leidde uiteindelijk tot de gelijknamige langspeler New Found Land.

De nummers weerspiegelen deze moeilijke periode en het zijn dan ook over het algemeen geen vrolijke meezingers. Ze verhalen over de innerlijke strijd en de moeilijke keuzes, waarbij overduidelijk is dat ze hiervoor enorm diep heeft moeten gaan. ’’nothing's gonna be ok and everything will turn out wrong’’ horen we in het breekbare 'Sweetness en Delight'. Roxenholt weet dit gevoel niet alleen tekstueel, maar ook over te brengen in de muziek. Haar stem is helder en zuiver, maar mist soms wat diepte en blijft wat vlak. Dit is verder geen enkel probleem, want het past prima binnen de sfeer van de nummers.

Geduldig drijven haar vocalen op de sfeervolle tachtiger jaren synthesizer klanken die in veel nummers te horen zijn. Op 'Mirror' worden daarbij ook nog eens bombastische synthetische blazers toegevoegd. In 'Windowsill' klinkt het geheel wel erg kil en het nummer zeurt een beetje door. Het vrolijk klinkende 'Everything Works' is een stuk prettiger om naar te luisteren. 'It Would Mean The World To Me' dat ook al op debuutplaat We All Die stond, kreeg een geheel nieuwe bewerking. In plaats van de wat klagerige eerste versie, klinkt deze bewerking een stuk frisser en voller. Ook het tempo is flink omhoog gegaan en dat werkt goed.

Roxenholt heeft een belangrijke beslissing in haar carrière genomen die heeft geleid tot een allesbepalende breuk met het verleden. Niet voor niets dat de titel van het album een nieuwe start aanduidt. Dit is nu haar project, waarin ze haar ziel en zaligheid heeft gelegd. Of het een gelukkige keuze is geweest zal de tijd moeten leren. Voor nu resulteert het in een prima plaat met genoeg houvast voor de toekomst.
Recensent:Ronald Kats Artiest:New Found Land Label:Rough Trade Distribution
Cover Turisas - Turisas2013

Turisas - Turisas2013 Turisas , dat zijn toch die Finnen die bekend staat om hun epische en...