RECENSIE: Revamp - Wild Card

Revamp
recensie cijfer 2013-08-26 Floor Jansen behoort al jaren tot de beste rockzangeressen die ons kikkerlandje ooit heeft voortgebracht. De zangeres werd groot bij After Forever en bracht, na het jammerlijk uiteenvallen van die band, met haar eigen band Revamp een prachtige debuutplaat uit. Dit album uit 2010 was ten dele een therapeutisch album. Haar relatie was net op de klippen gelopen en de plaat ging daar voor een deel over. Hierna kreeg Floor te maken met een heftige burnout, waardoor optredens werden afgezegd. Gelukkig ging het weer snel bergopwaarts met deze topzangeres. Zo goed zelfs dat Nightwish haar vorig jaar vroeg om de tour met de band af te maken nadat Anette Olzon was vertrokken. Het was een groot succes en of dit in de toekomst een vervolg gaat krijgen weten we nog niet, maar het zou Floor van harte gegund zijn.

Het zorgde er allemaal voor dat we drie jaar moesten wachten op een vervolg van Revamp, maar nu is Wild Card er dan eindelijk. Op deze nieuwe plaat lijken Floor en haar mannen de definitieve vorm gevonden te hebben. Ze zingt bijzonder afwisselend en gebruikt ook nu weer regelmatig haar operageluid, maar wisselt dat af met pittige stukken. Het bevestigt nog maar weer eens hoe soepel haat stembanden zijn. Om het plaatje compleet te maken heeft zijn ook nog de hulp ingeroepen van Mark Jansen (Epica, ex-After Forever), Marcela Bovio en Johan Van Stratum (Stream Of Passion), Daniel de Jongh (Textures) en Devin Townsend. Genoeg grote namen om er wat moois van te maken.

In het geheel is Wildcard iets harder dan de voorganger. De zware riffs maken het geheel wat ruiger en die riffs worden daarbij afgewisseld met mooie gothic-achtige passages. Verder vallen de flitsende gitaarsolo’s op. Het is verder mooi om regelmatig Mark Jansen te horen grunten. Zo kun je soms voorzichtig weer eens de naam After Forever invullen. In dat kader vallen vooral ‘Precibus’ en ‘Misery’s No Crime’ op, waarin fraaie operazang wordt afgewisseld met een grunt ,vele tempowisselingen en virtuoos toetsenspel. Andere opvallende songs zijn het bombastische drieluik ‘The Anatomy Of A Nervous Breakdown’, waarin we in het derde stuk (getiteld: ‘Neurathenia’) Devin Townsend horen zingen, en het stukje vrij eenvoudige, maar oh zo verslavende, metal in het titelnummer.

Wildcard is een prachtige tweede plaat van Revamp, waarop een herboren Floor is te horen. De band heeft werkelijk alle registers open getrokken om er iets moois van te maken. Soms gaat dat wat ten koste van de luisterbaarheid, zeker bij een eerste luisterbeurt, maar doorzetters kunnen wederom een pareltje in hun verzameling bijzetten.
Recensent:Jan Didden Artiest:Revamp Label:Nuclear Blast
recensie wax continue

WAX - Continue Wax is een Amerikaanse rapper die men zou kunnen kennen van zijn Youtube...