RECENSIE: Golden Suits - Golden Suits

recensie golden suits
recensie cijfer 2013-09-02 Golden Suits van de gelijknamige band Golden Suits is het eerste solo-album van Fred Nicolaus (beter bekend van de band Department Of Angels). Hoewel deze band zeker nog bestaat, vond Nicolaus het toch tijd om na dertien jaar eens een eigen project neer te zetten. Het album is het eindresultaat van een bijzonder hectisch jaar. Nicolaus moest zijn flat verlaten als gevolg van een ratteninvasie, ging door een pijnlijke breakup en reisde onder andere naar Duitsland om meer over zijn grootouders te leren. Deze (en nog veel meer andere herinneringen) komen terug op de licht melancholische plaat, Golden Suits. De term ‘solo’ is vrij letterlijk genomen, want Nicolaus bespeelt het grootste deel van de instrumenten zelf, met hier en daar een beetje hulp van bevriende artiesten.

Het is duidelijk dat de tijd is genomen om Golden Suits te maken. De nummers zijn prachtig afgewerkt met mooie details in zowel de vocalen als de muziek, zonder dat er iets aan spontaniteit verloren gaat. Het album laat zich ongeveer omschrijven als een mix van folk en rock, met als eindresultaat toch een bijzondere, intieme vorm van popmuziek. Van alle tien nummers zijn er geen twee die op elkaar lijken.

Het eerste nummer ‘Swimming in ‘99’ heeft een typische one-two beat, met een heerlijke baspartij en mooie gitaarriffjes. De muziek op zichzelf klinkt erg vrolijk, maar de tekst en stem van Nicolaus doen toch anders vermoeden. ‘I Think You Would Have Been Mine’ is een vrij typerend nummer voor het album. Een hoofdrol voor de vocalen met fantastisch uitgewerkte muziek met meeslepend slagwerk, gitaren en violen. Maar opnieuw is de tekst is enigszins dramatisch: ‘this was on a snowy day… there I am running late… on the way to cut you lose… thinking here comes someone new…’. ‘Restaurant Song’ is daarentegen een totaal ander nummer met alleen een piano en vocalen. Hoe eenvoudig ook, het is een nummer waar je wel geconcentreerd naar moet luisteren.

Het laatste nummer van het album ‘Dearly Beloved’ zorgt voor een ongemakkelijke stilte. Het nummer begint met slechts enkele noten op de bas en groeit uit tot intrigerend nummer met meerdere achtergrondvocalen en een indrukwekkend stukje gitaarwerk. Langzaam verdwijnen alle instrumenten en eindigt het album met alleen nog een Fred Nicolaus en enkele klassieke achtergrondstemmen.

Golden Suits kruipt onder je huid en blijft in je hoofd hangen. Dat Fred Nicolaus gezegend is met een fantastische stem is geen nieuws. Maar met dit album heeft hij ook duidelijk bewezen dat hij een bijzonder getalenteerde muzikant is.

En de twee horloges op de cover en in de videoclips? Die staan voor de twee jaar die Nicolaus in de Studio doorbracht om Golden Suits neer te zetten. De eerste is aan het begin gekocht en de tweede aan het eind.
Recensent:Nicole Verbeek Artiest:Golden Suits Label:Munich Records
Cover High On Fire - Spitting Fire Live Vol. 1

High On Fire - Spitting Fire Live Vol. 1 High ON Fire bestaat vijftien jaar. Waarschijnlijk is dit de reden voor de...