RECENSIE: Bonobo - The North Borders

Cover Bonobo - The North Borders
recensie cijfer 2013-05-03 Na een productieve periode van Burial en Four Tet treedt een andere grote naam uit de elektronica op de voorgrond. In 2010 vestigde Bonobo zijn naam definitief met Black Sands. Na een drietal uitstekende albums vond het laid backgeluid zowaar zijn weg naar een groter publiek. Het pleit voor Simon Green, de man achter Bonobo, dat hij op opvolger The North Borders dit succes niet simpelweg heeft uitgebuit. Het is een plaat met een actiever geluid. Dit wil niet zeggen dat alle vernieuwingen goed hebben uitgepakt. Ondanks dat The North Borders het minste album van Bonobo is, zakt het niet door een ondergrens. Het heeft enkel vier betere voorgangers.

Bonobo lijkt zoekende te zijn naar iets nieuws. Dit is onder andere te merken aan het gebruik van verschillende vocalisten. Waar op voorgaande albums Andreya Triana en Bajka meerdere nummers zongen en zo voor consistentie zorgden, is dit nu weg. Bonobo lijkt zich dan ook in dienst te stellen van de vocalisten. Hierbij is het probleem dat enkel Cornelia weet te overdonderen. Haar lieflijke stem in ‘Pieces’ is een prettige verrassing aan het einde van het album. Een grote naam, Erykah Badu, lukt dit niet. Net als bij ‘See Thru To U’ van Flying Lotus is haar bijdrage wat gewoontjes en rijst de vraag wat zulke getalenteerde musici in haar zien.

Er valt echter genoeg te genieten op The North Borders. Zo weet Bonobo in ‘Emkay’, ondanks een op het eerste gehoor bedenkelijke beat, een rustgevende sfeer neer te zetten. Het is in feite niet te bevatten hoe hij dit voor elkaar krijgt. De gelaagdheid krijgt op de een of andere manier de overhand, zonder dat de beat naar de achtergrond verdwijnt. Aan het beste nummer, ‘Cirrus’, kleeft een smetje dat exemplarisch is voor het album. De referenties naar andere artiesten zijn namelijk voortdurend overduidelijk. In het geval van ‘Cirrus’ krijg je het idee dat er per ongeluk een nummer van Four Tet op de plaat is gezet. Bonobo gebruikt de vibrafoon en xylofoon op eenzelfde manier als Kieran Hebden. Het is waanzinnig knap, maar Green heeft al bewezen de kwaliteiten te bezitten om met zijn eigen sound goede muziek te maken.
Recensent:Jasper Klomp Artiest:Bonobo Label:Pias
Cover Jello Biafra and the Guantanamo School of Medicine - White People And The Damage Done

Jello Biafra and the Guantanamo School of Medicine - White People And The Damage DoneVanaf een bontgekleurd hoesje staart een vals grijnzende kleuter met drie...