RECENSIE: Ian Clement - Drawing Daggers

Ian Clement
recensie cijfer 2013-07-10 “It`s Time To Explore” valt er te lezen wanneer je het schijfje uit de hoes van Drawing Daggers pakt. Een zin die niet alleen voor Wallace Vanborn frontman Ian Clement lijkt op te gaan, maar zeker ook voor de luisteraar die niet hoeft te denken dat hij hier een makkelijke plaat in handen heeft. Met stonertrio Wallace Vanborn had de Gentse Ian Clement alle ruimte om zich met stevige stonerrocksongs vol mokers en decibellen te laten gelden. Voor zijn eerste soloalbum gooit hij het echter over een hele ander boeg en drijft hij zijn demonen uit met ingetogen zang gewapend met (somber) verhalende, intimistische teksten die omlijst worden met beklemmende, spannende en duistere arrangementen. Constant variërend van rauwe naar subtiele klanken.

Diep in de Ardennen schreef en speelde Clement in samenwerking met producer Peter Obbels een twaalftal songs die door het gebruik van slechts twee oude microfoons een authentieke vintage sound hebben. Vervolgens werden de arrangementen ingespeeld door Karel De Backer (Novastar) op drums, Wouter van Belle (Dead Man Ray) op toetsen en op trompet Jon Birdsong (Beck). Daarnaast zorgt Lara Chedrauoui (Intergalactic Lovers) voor de op zijn tijd broodnodige vertedering.

Met in het achterhoofd namen als Mark Lanegan, Dan Auerbach, maar stiekem ook Bob Dylan, ontdekt Ian Clement op singer/songwriter-achtige wijze zijn muzikale wereld. Het levert een zeer gevarieerde plaat op die wat tijd nodig heeft om onder je huid te kruipen. Maar als je de plaat die tijd gunt, dan valt het op dat je op elke track steeds weer iets nieuws ontdekt. Sterke songs als het onheilspellende ‘The Hammer And The Nail’ of het fraaie ‘Kissing The Claw’ zijn rijk gearrangeerd. Wanneer een track als ‘Little Knife’ of ‘The Great Escape’ iets kleiner wordt gehouden klinkt er nog steeds een broeierige spanning.

Single ‘Interview’ herbergt een stuk minder spanning, maar met het aanstekelijk deinende ritme van het refrein waan je je op het schip van Columbus dat onderweg is om Amerika te (her)ontdekken. Het geeft het verder vrij zware album wat ademruimte, dat geldt overigens ook voor het iets dromerige, subtiele ‘The Last Haul’.

Het mag duidelijk zijn dat Ian Clement zich op Drawing Daggers van een andere kant laat zien, dan we doorgaans van hem gewend zijn. Een kant waarbij sfeer een hoofdrol speelt. De gekozen sfeer weet hij samen met zijn gasten uitstekend neer te zetten. Drawing Daggers is een groeialbum waar je even voor moet gaan zitten, maar dat is deze ontdekkingsreis meer dan waard.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Ian Clement Label:News
Cover Paramore - Paramore

Paramore - Paramore Paramore heeft ruim de tijd genomen voor de opvolger van het met goud...

Cover Stiv Cantarelli and The Silent Strangers - Black Music/White Music

Stiv Cantarelli and The Silent Strangers - Black Music/White Music Stiv Cantarelli and The Silent Strangers komen uit Italië. Geen zoete...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT