RECENSIE: Palma Violets - 180

Cover Palma Violets - 180
recensie cijfer 2013-03-27 Dankzij een beetje hulp van de pers brak Palma Violets in thuisland Engeland vorig jaar al door. Muziekblad NME, nooit vies van een goeie hype, zette de band al op de cover voordat er überhaupt een fysieke release uitgebracht was. En daarna riep hetzelfde blad de eerste single ‘Best Of Friends’ uit tot beste song van 2012. Vervolgens zette de BBC de band op haar invloedrijke Sound of 2013 lijst. Allemaal heel leuk natuurlijk, maar de vraag is of het jonge viertal uit de Londense wijk Lambeth deze hooggespannen verwachtingen kan waarmaken. Het debuutalbum 180 zal hierover uitsluitsel moeten geven. Of toch op zijn minst een eerste idee.

Palma Violets laat op 180 een prettig rammelend, typisch Brits indierock geluid horen, dat in het verlengde ligt van dat van The Libertines en vooral The Vaccines. De albumtitel verwijst overigens naar de studio waar de band repeteerde en ook een aantal keer optrad. De bandleden waren aanvankelijk nog te jong om auto te rijden, dus het was moeilijk om vervoer te regelen voor een optreden. Daarom werd besloten om dan de mensen maar naar de oefenruimte te laten komen.

De single ‘Best Of Friends’, tevens openingstrack, geeft een goed beeld van wat je op 180 kunt verwachten. ‘Best Of Friends’ wordt meteen gevolgd door de tweede single ‘Step Up For The Cool Cats’. Hierop doet Palma Violets sterk aan The Vaccines denken, mede door de licht verveelde zang. ‘All The Garden Birds’ begint met een lekker foute keyboardpartij en heeft aan het eind juist een lekker opzwepende versnelling. ‘Rattlesnake Highway’ is een uptempo rammelsong met op de achtergond een heerlijk keyboardje. Het in eerste instantie wat tragere ‘Chicken Dippers’ heeft vooral erg mooie refreinen. Hierin zit namelijk een sterke tempowisseling. De band gooit het tempo helemaal naar beneden, om vervolgens even kort het gaspedaal in te trappen.

Ook de andere songs op 180 zijn behoorlijk goed, met uitzondering van het wat trage ‘Three Stars’, de voorlaatste track op het album, die wel wat aan U2’s ‘Love Rescue Me’ doet denken. Afsluiter ‘14’, vernoemd naar de bus vanuit het centrum van Londen naar huis, is gelukkig wel weer dik in orde. Sterker nog, deze slepende en zeer meezingbare song is één van de betere op het album. Na ’14’ volgt overigens nog de wat melige hidden track ‘Brand New Song’, maar deze is niet voor niets tot hidden track gedegradeerd.

Palma Violets weet de door de Britse pers opgeklopte verwachtingen op haar debuutplaat niet helemaal waar te maken. 180 is zeker niet het meesterwerk dat we op basis van de vele loftuitingen wel een beetje verwacht hadden. Desondanks is deze eerste van Palma Violets een prima plaat, die zich bijvoorbeeld makkelijk kan meten met het laatste album van The Vaccines.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Palma Violets Label:Rough Trade Records
Cover The Pineapple Thief - Build A World

The Pineapple Thief - Build A WorldNog maar enkele maanden geleden werden we door The Pineapple Thief...