RECENSIE: Huey Morgan & The New Yorkers - Say It To My Face

Cover Huey Morgan & The New Yorkers - Say It To My Face
recensie cijfer 2013-02-19 Huey, da’s Huey Morgan. Die zul je kennen als die coole frontman van Fun Lovin’ Criminals en met Say It To My Face debuteert Morgan op 44-jarige leeftijd als soloartiest. De sound van de Fun Lovin’ Criminals is nooit erg ver weg, Say It To My Face is immers niet wezenlijk verschillend en Morgans nogal karakteristieke stemgeluid heeft daar uiteraard ook mee te maken. Maar waar de Fun Lovin’ Criminals sinds hitalbum Come Find Myself (1996 alweer) hele stabiele, hele aardige, maar bepaald geen urgente albums meer afleveren, lukt Morgan dat met ondersteuningsband The New Yorkers wel. Op Say It To My Face is Morgan zichzelf; Een stoere, immer coole maar toch ook gevoelige man. Het album is een stuk gelaagder en interessanter dan de toch wat voorspelbare sound van de Fun Lovin’ Criminals.

The New Yorkers zijn booze-brothers van Morgan, die allen ook hun sporen in de muziek verdiend hebben. FLC-drummer Frank Benbini drumt, Chris Scianni (gitaar) en King (bas) komen van The Tangiers Blues Band. Pete Livin (keyboard) speelt normaliter in Blind Boys of Alabama, Naim Cortazzi speelt ukele en Danny Clinch speelt harmonica. Het album wordt geproduceerd door Huey Morgan zelf, met hiphopproducer Tim Latham, die ook het laatste album van de Fun Lovin’ Criminals produceerde.

Het levert een bluesy, rustig album op met hiphop-. rock- en countryelementen. Het uptempo ‘Stick It To The Man’ is een prettige opener, op ‘Dirty Bird’ rapt Morgan op de hem typerende wijze over een funky beat. De start is met nummer drie ‘Let My People Go’ sowieso vrolijk en uptempo, waarna het album gaandeweg rustiger en gevoeliger wordt (‘Shaniqua’, waarin Morgan terugkijkt op een vergane relatie), met als hoogtepunten afsluiters ‘Christmas By The Site Of The Road’ en vooral ‘The White Guard’, waarin een melancholische Morgan verhaalt over de voorbijvliegende tijd. Een prachtige song, die Say It To My Face het slot geeft die het verdient.

Say It To My Face is een nogal verslavend album geworden en kent eigenlijk geen zwakke plekken. De aanwezige genres worden erg tof gebracht, met de immer kenmerkende, geile stem van Huey. Huey Morgan & The New Yorkers beginnen in maart met hun tour door Europa en staan op 20 maart in Bitterzoet te Amsterdam. Een dag later doen ze Het Depot in Leuven aan.
Recensent:Steven van Beek Artiest:Huey Morgan & The New Yorkers Label:V2 Records
Cover Biffy Clyro - Opposites

Biffy Clyro - OppositesDe afgelopen vier jaar balanceerde Biffy Clyro op het randje van de...