RECENSIE: Friska Viljor - Remember Our Name

Cover Friska Viljor - Remember Our Name
recensie cijfer 2013-02-18 Friska Viljor, Zweeds voor “goede wil” of “goede hoop”, is een duo dat bestaat uit Joakim Sveningsson en Daniel Johansson. In 2006 debuteerde het tweetal met het album Bravo! en twee jaar later volgde de doorbraak met opvolger Tour De Hearts en het daarvan afkomstige hitje ‘Old Man’. Met Remember Our Name zijn de sympathieke Zweden inmiddels alweer aan hun vijfde langspeler toe.

Remember Our Name had eigenlijk al een jaar geleden moeten verschijnen, maar dit liep even anders dan gepland. De belangrijkste reden hiervoor is dat Sveningsson en Johansson allebei vader werden. Dit zette hun schema’s helemaal op z’n kop en hierdoor duurde het dus een jaar langer voordat de vijfde Friska Viljor plaat het licht zag. De albumtitel lijkt dan ook te slaan op de vrij lange pauze sinds het vorige album.

Ondanks de veranderingen in de levens van beide bandleden is er bij Friska Viljor weinig veranderd. De band klinkt nog hetzelfde als op de vorige vier platen. Licht rammelende indiepop met een flinke dosis folk, soms wat onvaste zang en een charmant accent in de Engelse teksten. Wel weet de band binnen dit kader behoorlijk gevarieerd uit de hoek te komen en bovendien zijn Sveningsson en Johansson uitstekende songschrijvers.

Remember Our Name opent sterk met het upbeat ‘Did You Ever’, een fris indieliedje met folky inslag, dat wordt opgesierd door leuke blazers. In het uptempo ‘Stalker’ komt de band wat steviger uit de hoek, terwijl ‘Bite Your Head Off’ een lekker popliedje is.

In ‘Boom Boom’ gooit Friska Viljor het over een heel andere boeg. De ruggengraat van deze song wordt gevormd door drumcomputer en synthesizer en het nummer heeft een sterke jaren ’80 inslag. Aan het begin denk je zelfs even dat de heren zich hebben gewaagd aan een cover van A-ha’s ‘Take On Me’. Het nummer toont de veelzijdigheid van het tweetal. Zeker in vergelijking met het kale, somber klinkende folkliedje ‘I’m Not Done’. Deze song wordt gedragen door samenzang en een akoestische gitaar, met als ondersteuning af en toe een trompet. Deze zorgt ervoor dat het geheel niet al te zwaar wordt.

De mooiste nummers van Remember Our Name staan verderop op de plaat. Het Amerikaans klinkende folkliedje ‘Streetlight’, de vrolijke songs ‘The F’ en ‘Until The End’ en het hoempa-achtige ‘Flageoletten’. En ook de mooi opgebouwde, lichtelijk aan The Beatles refererende afsluiter ‘Remember My Name’ is erg leuk.

De wat langere pauze heeft Friska Viljor goed gedaan. Remember Our Name is net een tikje beter dan de vorige twee platen. Het klinkt allemaal net wat opgewekter en spontaner. Een hit als ‘Old Man’ bevat het nieuwe album niet, maar verder doet Remember Our Name amper onder voor Tour De Hearts.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Friska Viljor Label:Crying Rob Records
Cover Hong Faux - The Crown That Wears The Head

Hong Faux - The Crown That Wears The HeadHet belangrijkste muzikale exportproduct uit Scandinavië is stevige rock en...