RECENSIE: Bad Religion - True North

Cover Bad Religion - True North
recensie cijfer 2013-02-20 Bad Religion staat, naast een aantal prangende hitjes binnen de wereld van punkrock, mede bekend om het logo van de band. Een kruis in een rode cirkel met een streep erdoorheen. Nu wil het toeval dat de band inmiddels 33 jaar bestaat, exact de leeftijd waarop Jezus stierf aan het kruis.

De band gaat met de release van hun zeventiende plaat True North een langer leven tegemoet dan hun anti-held, ondanks dat die een wat grotere invloed heeft gehad op de wereldgeschiedenis dan de Californische wereldverbeteraars met gitaren. Desalniettemin proberen de bandleden, die inmiddels toch wel op leeftijd zijn, nog altijd mensen te overtuigen van hun visie op de wereld.

Die is in deze tijden niet heel verrassend; mensen en bedrijven die voor eigen gewin gaan zijn zakkenwassers, en zij die de wereld ten gronde richten in dat proces moeten opzouten. Verder kunnen ook religieuzen het dak op en zij die geweld promoten om vrijheden te beperken kunnen erop zuigen. Het is echter wel sterk dat de songteksten van Greg Graffin wederom verdomde eloquent zijn. Je moet echt even goed luisteren en lezen, wil je the true grasp van zijn teksten snappen.

Op het muzikale vlak tapt Bad Religion weer eens uit een ietwat ouder vaatje. Waar de band nog wel eens wilde verzanden in ietwat belegen punkrock, is er op True North gekozen voor korte en snelle punksongs. Soms wordt met moeite de minuut aan speelduur gehaald, waardoor het totaal van 16 tracks net niet de 36 minuten aantikt. Het past bij de band, het is wat ze goed doen.
Bovendien betekent het allemaal niet dat de songs niet lekker klinken. Vooral de ouverture van True North met de titeltrack, ‘Past Is Dead’, ‘Robin Hood In Reverse’, Land Of Endless Greed’ en eerste single ‘Fuck You’ is er één gezegend met kwaliteit. Even pregnant als toch melodieus passeren de nummers, die worden afgemaakt door sterke baslijnen, subtiele koortjes en zingende gitaren.

Later op True North slaat de verveling lichtjes toe, mede doordat de songs minder verrassende elementen bevatten. Steeds meer maakt rechtlijnige punk zich meester van de cd, waardoor de scherpe randjes verdwijnen. Zonde. Desalniettemin blijven de teksten sterk, waardoor het oordeel van deze cd bovengemiddeld uitvalt. Dit is namelijk een heerlijk punkschijfje, dat dus helaas aan het einde iets aan kracht inboet.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Bad Religion Label:Epitaph
Cover VanderLinde - Perfect Sadness

VanderLinde - Perfect Sadness VanderLinde is zanger, gitarist en liedjesschrijver Arjan van der Linde. In...