RECENSIE: Mister and Mississippi - Mister And Mississippi

Cover Mister and Mississippi - Mister and Mississippi
recensie cijfer 2013-01-28 Het kan snel gaan. Van schoolband op de Herman Brood Academie tot hoog gewaardeerde festivalband; het ging allemaal in rap tempo voor Mister and Mississippi. Vorig jaar deed de band een reeks huiskamerconcerten, tourde als supportact voor Blaudzun en bouwde in slechts enkele maanden een heuse fanbase op. Dat er zich voordat de band überhaupt een album uit had gebracht al een hype had gevormd, zegt vooral iets over de hoge kwaliteit van de muziek. De band had geen youtube-hit, geen gimmick, en geen opvallende uitspraken in de media nodig; de muziek sprak voor zichzelf. Nu, begin 2013, is er dan eindelijk het debuutalbum van deze opvallende band.

Het album opent met ‘Follow the Sun’; een lied dat in de openingsminuut erg aan Sigur Rós doet denken, maar zich gaandeweg ontpopt tot aantrekkelijke folkpop. De luisteraar wordt gelijk vanaf het begin van het album een sfeer ingezogen van tijdloosheid en direct is het al duidelijk: we hebben hier met een zeer uitzonderlijke Nederlandse band te maken. De band zet een unieke sound neer en weet dit het gehele album vast te houden. Zangeres Maxime Barlag beschikt ook nog eens over een onderscheidende stem, die perfect in het plaatje past. Ook de samenzang met Samgar Jacobs klinkt als een klok. Het ontbreken van een basgitaar voelt nooit als een gemis. Dit komt mede door de vele soundscapes die beide gitaristen creëren.

Over de liedjes: ‘See Me’ is werkelijk wonderschoon, de fraaie samenzang tilt het geheel naar een hoger niveau. Ook ‘Same Room, Different House’ is een prachtsong. Het frans aandoende ‘Bon Vivant’ is perfect geplaatst zo in het midden. Hoe mooi de neergezette sfeer van het album als geheel ook is, hij moest even kort onderbroken worden om de luisteraar alert te houden. De single ‘Northern Sky’ is een hoogtepunt op dit schijfje. Het einde ervan doet helaas, hoe goed het ook is, te erg aan Sigur Rós denken. Dit geldt ook voor de afsluiter en dat is jammer. Hoe mooi die sound ook is, hij bestaat al en de band heeft met de rest van de plaat al bewezen dat ze een meer dan prima eigen geluid heeft.

Mister and Mississippi is een unieke band in Nederland. Een band om te koesteren. Een band waar we waarschijnlijk nog veel van gaan horen. Ze hebben met dit titelloze debuutalbum in ieder geval een mooi visitekaartje afgegeven en zichzelf gepresenteerd als een band om rekening mee te houden!
Recensent:Etan Huijs Artiest:Mister and Mississippi Label:V2 Records
Cover Delphic - Collections

Delphic - CollectionsDrie jaar geleden debuteerde Delphic met het album Acolyte . Op deze...