RECENSIE: 3rd Machine - The Egotiator

Cover 3rd Machine - The Egotiator
recensie cijfer 2013-01-08 Wat is het toch fijn om verrast te worden, maar wat is het jammer dat die verrassing al weer zo snel voorbij is. We hebben het hier over The Egotiator, de derde EP van het Nederlandse 3rd Machine, een plaatje waar slechts drie nummers op staan en die dus na een dik kwartier alweer over is. Maar wat een heerlijk plaatje is dit zeg! Ondanks de sombere teksten word je hier zo vrolijk van!

Het eerste nummer ‘The Egotiator’ begint met een stukje speech waarin Andrew Jackson, een nogal oorlogslustige voormalige president van het land aan de overkant van de grote plas, wordt aangehaald. ”This Is Not A Song About America” zo begint zanger John Ruiter zijn relaas over….Amerika? Halverwege gaat het gas er even helemaal af, zodat Ruiter slechts ondersteund door piano zijn vocale kwaliteiten kan laten horen, waarna de band er weer volledig inknalt.

Maar wat een geweldige stem heeft John Ruiter; hij schakelt schijnbaar moeiteloos tussen zijn rustige melancholieke stem en een emotionele oerschreeuw. Hij doet daarbij wel wat denken aan Warrel Dane van Nevermore, die ook zo prachtig emotioneel kan zingen en schreeuwen. Ook de muziek sluit perfect aan bij deze geweldige vocalist en heeft soms ook wel wat weg van Nevermore, maar wel een tikje melodieuzer. De inventieve riffs en melodieuze gitaarstukken rijgen zich aaneen en worden mooi ondersteund door een opruiende en ultrastrakke ritmesectie.

Tweede song ‘Ditch The Hollow’ begint met mysterieus toetsenwerk en samples, maar evolueert naar een stuwende en dampende rocksong, waarin ook weer geregeld tijd wordt ingeruimd voor wat rustigere stukken waarin het fraaie baswerk mooi uitkomt. Ook de riffs zijn weer prachtig en Ruiter zingt wederom de pannen van het dak. En wat te denken van de virtuoze solo’s van Gertjan Vis.

Het derde nummer heet ‘Void Of Fate’ en dit heeft over de machinale riffs een mooie toetsenlaag liggen. Daarbij schakelt de zang tussen mooie lange noten van Ruiter en shouts. Ook hier stokt het nummer halverwege voor een dikke, bijna lieflijke toetsenlaag voordat Vis invalt met een prachtige solo, waarna Ruiter een stukje tekst declameert. Maar helaas is het dan alweer over.

Wat een topproduct is deze EP. 3rd Machine laat horen dat ze perfecte metalsongs kunnen maken en dat daarbij een eigenbeheer productie ook vet kan klinken. Werkelijk alles klopt aan dit product, behalve dan dat het veel te kort is. Dit smaakt naar ontzettend veel meer.
Recensent:Jan Didden Artiest:3rd Machine Label:Eigen Beheer
Cover John F. Klaver Band - Wheels In Motion

John F. Klaver Band - Wheels In MotionDe John F Klaver Band bewees met twee albums en een reeks concerten in...