RECENSIE: Bettie Serveert - Oh, Mayhem!

Cover Bettie Serveert - Oh, Mayhem!
recensie cijfer 2013-01-11 Het grootste deel van 2011 en 2012 stond wat betreft Bettie Serveert in het teken van de festiviteiten rond de twintigste verjaardag van het debuutalbum Palomine. Er werd een Classic Album Special gemaakt over de totstandkoming en de band voerde het album een aantal keer integraal uit. Al deze aandacht maakte opnieuw duidelijk dat Palomine één van de beste albums uit de Nederlandse popgeschiedenis is. Anderzijds werd ook duidelijk dat Bettie Serveert dat ijzersterke debuut nooit meer heeft weten te overtreffen. En nee, dat lukt ook met Oh, Mayhem! niet.

Alweer drie jaar geleden verscheen het laatste album van Bettie Serveert, Pharmacy Of Love. Een erg sterke plaat, waarop de band zowaar in de buurt wist te komen van Palomine. Op Oh, Mayhem werkt de band, die sinds het vertrek van drummer Berend Dubbe (Bauer) bestaat uit Carol van Dyk, Peter Visser en Herman Bunskoeke, opnieuw samen met drummer Joppe Molenaar (Voicst). Het album werd opgenomen in Waimes (België) en Amsterdam.

Al in oktober verscheen als voorloper op Oh, Mayhem de sterke single ‘Had2Byou’. In deze song combineert Bettie Serveert een mooie melodie met uitstekend gitaarwerk. ‘Had2Byou’ is één van de beste nummers op Oh, Mayhem. Andere uitschieters zijn de lekker energieke opener ‘Shake-Her’ en het ruige ‘Receiver (alternative version)’. Deze laatste song is met iets meer dan vijf minuten veruit de langste track op het album, dat met tien nummers binnen 35 minuten opvallend kort is.

Het korte ‘Tuff Skin’ heeft een wat lijzig begin met vraag- en antwoordzang, maar knalt er daarna lekker in met opvallend hard gitaarwerk. ‘LoserTrack’ is wat slepender, maar ook erg mooi.

Helaas staan tegenover deze goede songs ook een paar wat mindere, waaronder ‘Monogamous’ en afsluiter ‘D.I.Y.’. Mede hierdoor is het gemiddelde niveau op Oh, Mayhem toch net wat minder dan op Pharmacy Of Love.

Oh, Mayhem is zeker geen slechte plaat en de gemiddelde Nederlandse gitaarband zou een moord doen voor een liedje als ‘Had2Byou’ of ‘Loserrack’, maar van Bettie Serveert weten we dat ze beter kunnen.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Bettie Serveert Label:Dying Giraffe Recordings
Cover The Embrassibles - Embrace The Brass