RECENSIE: ke$ha - Warrior

Cover ke$ha - Warrior
recensie cijfer 2012-12-28 TiK ToK, hier is Ke$ha weer. De Amerikaanse popzangeres die in 2010 doorbrak met onder andere ‘Your Love Is My Drug’, ‘Blah Blah Blah’ en haar grootste hit ‘TiK ToK’ komt met Warrior op de proppen. Met knotsgekke videoclips werd haar imago als feestbeest zorgvuldig opgebouwd. De muziek op het nieuwe album getuigt ervan dat ze deze weg wil blijven volgen.

Het valt niet mee om Warrior in zijn geheel uit te zitten. Als stoere popchick heeft Ke$ha een positie ingenomen die eerder door P!nk en Christina Aguilera (bijvoorbeeld in Dirty) werd bezet. Het grote verschil met deze twee zangeressen is dat zij over nummers beschikken die redelijk goed in elkaar steken en ook nog heel aardig kunnen zingen. Dat kan van Ke$ha echt niet gezegd worden. Haar snerpende stemgeluid is in de meeste nummers nog altijd verschrikkelijk en haar grote vriend Auto-Tune maakt het allemaal niet heel veel uitnodigender om naar te luisteren.

Vanaf het eerste nummer gaat het eigenlijk al mis. Hoewel het refrein van de titelsong er nog mee door kan, zijn de coupletten zowel muzikaal als tekstueel platter dan plat. Die platheid is ook te vinden in ‘Die Young’: “It’s pretty obvious that you’ve got a crush. That magic in your pants, it’s making me blush.” Ze zingt het werkelijk. In het vervolg maakt de platheid overigens plaats voor het clichématige. Al veel te vaak gebruikte Top 40-beats worden vergezeld door nietszeggende teksten. Titels als ‘Thinking Of You’ en ‘Only Wanna Dance With You’ zeggen eigenlijk al genoeg.

Ook Iggy Pop kan het album niet redden. Hoewel de scheurende gitaren in ‘Dirty Love’ een welkome afwisseling zijn en Ke$ha’s stem behoorlijk goed klinkt, gaat het hier weer compleet mis in het refrein: “All I need is to get in between your sheets”. De daaropvolgende ballade ‘Wonderland’ is het enige lichtpuntje van de plaat. Haar stem klinkt naturel en is dan veel overtuigender. Het liedje steekt prima in elkaar als je het afzet tegen alle pulp die de rest van het schijfje vervuilt. Als je hierbij het ook nog eens lelijke artwork optelt, kun je concluderen dat het vanaf nu alleen nog maar beter kan worden.
Recensent:Jasper Klomp Artiest:ke$ha Label:Sony Music
Cover Neil Young & Crazy Horse - Psychedelic Pill

Neil Young & Crazy Horse - Psychedelic PillAmper een half jaar geleden verscheen Americana . De eerste plaat van Neil...