RECENSIE: Offshore - Bake Haus

Cover Offshore - Bake Haus
recensie cijfer 2012-12-14 Een recensie kan ineens een raar tintje krijgen door als hij wordt ingehaald door vreselijk nieuws. De graphic designer Ewan Robertson, als muzikant ook bekend onder zijn artiestennaam Offshore is overleden. Robertson was als artiest een grote kracht achter Big Dada, een label wat valt onder Ninjatune. Hij ontwierp enkele fantastisch mooie cd hoezen. Zo is onder andere de Hoes van Wiley’s Playtime is over is van zijn hand. Op die hoes is een zwartgeverfde speeltuin te zien. Ook het met slijm gevulde hoofd op de cover van het album Slime & Reason van Roots Manuva en het drieluik van de cd Black Sands van Bonobo waren van zijn hand. De doodsoorzaak is niet vermeld op de pagina van ninja-tune, maar los daarvan is het gewoon verschrikkelijk als mensen vroeg overlijden en gezien het geboortejaar (1985) lijkt de 27 year-curse ook nog eens van toepassing op deze artiest, de leeftijd waarop veel bekende muzikanten zijn gestorven.

Bake Haus is het laatste werk geworden wat hij zelf uitbracht. Na twee EP’s is het slechts een mini album geworden omdat er komend jaar een full length zou volgen. Qua hoes is Bake Haus lang niet zo speciaal als de drie eerder genoemde kunstwerken van platenhoezen, maar het gaat hier gelukkig ook om de inhoud. Electronica, grime, hiphop en uiteraard een beetje dubstep vormen de basis ingrediënten van zijn muziek.

Robertson kwam uit Aberdeen en woonde in Londen. Beide zijn als elementen terug te vinden in zijn muziek. Zowel het folkgeluid van Schotland als het hippere geluid van Londen vormen de achtergrond van Offshore. Daarnaast klinkt alles handgemaakt, het geluid is niet gelikt maar juist af en toe wat wringend. Doelbewust minimalistisch ook, alles weloverwogen. Zonder in te boeten aan kwaliteit maakt dit de identiteit van dit album. De titelsong duurt overigens een korte anderhalve minuut en is niet direct een nummer wat blijft hangen. De nummers ‘Downer’, of ‘Downer 2’ hebben met hun fluitspel een veel meer eigen geluid. Deze songs blijven dan ook beter hangen en zouden ook passendere titels voor het album geweest zijn. ‘Venom’ heeft een sturend ritme en een bevreemdende percussie, maar ook met een nieuwe interpretatie van de oldschool komt hij aardig uit de verf. Het electro hiphop nummer ‘Slip’ is zeer geslaagd!

Bij deze de condoleances aan de nabestaanden van een groeiend artiest. Ook wil ik de hoop uitspreken dat het materiaal voor zijn full length album in een vergevorderde staat was die het mogelijk maakt dit album postuum toch nog uit te brengen, want dit mini album maakt dat ik het graag zou willen horen
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Offshore Label:Pias
Cover Gare Du Nord - Lifesexy

Gare Du Nord - Lifesexy Gare Du Nord is ooit begonnen als een studioproject. Sinds 2007 is ook...