RECENSIE: Boys Noize - Out Of The Black

Cover Boys Noize - Out of the Black
recensie cijfer 2012-10-28 In de electro-golf die ons onder meer Justice, Simian Mobile Disco en Digitalism bracht, kwam ook Boys Noize bovendrijven. Samen met zijn landgenoten van Digitalism zat de Duiste producer aan de harde, stevig beukende kant van het spectrum. In 2007 debuteerde Alex Ridha, zoals Boys Noize bij de belastingdienst bekend staat, met het album Oi Oi Oi. In 2009 verscheen opvolger Power en tussendoor bracht Boys Noize ook nog een sterke mix-cd uit in het kader van de serie Bugged Out Presents: Suck My Deck.

Na de release van Power werkte Boys Noize een tijdlang vooral voor andere artiesten. Hij deed productiewerk voor onder andere Santigold en Scissor Sisters en bleef ook regelmatig remixen uitbrengen. Toch maakte hij op een gegeven moment tijd om weer zelf de studio in te gaan en het resultaat hiervan is nu te horen op Out Of The Black.

Bij vlagen beukt Boys Noize als vanouds, maar er is op Out Of The Black ook ruimte voor wat melodieuzer werk. Zo is ‘Ich R U’ duidelijk beïnvloed door old school house en dit geldt ook voor ‘Reality’. De al eerder vrijgegeven song ‘I’ll House You’, waarop Boys Noize samenwerkt met Snoop Dog, is zelfs een regelrecht eerbetoon aan de begindagen van de house. Vanwege ”legal reasons” staat deze track echter niet op Out Of The Black, hoewel dat aanvankelijk wel de bedoeling was.

In plaats van ‘I’ll House You’ wordt Out Of The Black nu afgesloten door een ander nummer met Snoop Dog en dit is het sterke ‘Got It’, een hiphoptrack met een flinke dosis electro. Boys Noize laat zich in deze track van een meer ingetogen kant horen en hiermee maakt hij eigenlijk net zoveel indruk als in de hardere tracks. Ook ‘Circus Full Of Clowns’, met vocalen van Gizzle, is een sterke hiphoptrack. Deze track is vrij traag, maar heeft een lekker dreigende sound.

Naast deze uitstapjes richting hiphop en house bevat Out Of The Black ook nog een flink aantal electrostampers. De uppercut van ‘Rocky 2’ komt het hardst aan, maar ook bijvoorbeeld ‘XTC’ en ‘Missile’ zijn erg lekker. Ook heel sterk is ‘Conchord’, een samenwerking met Siriusmo, waarin harde en melodieuzere stukken elkaar mooi afwisselen.

Boys Noize levert met Out Of The Black opnieuw een prima plaat af, met een flink aantal sterke tracks, veel variatie en zonder echte missers.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Boys Noize Label:News
Cover Reptile Youth - Reptile Youth