RECENSIE: Swelter - Mountains For Everyone

Cover Swelter - Mountains For Everyone
recensie cijfer 2012-10-05 Het is inmiddels al weer drie jaar geleden dat de Zwolse indiepopband Swelter met nieuw materiaal op de bühne kwam. Ze kennen in de beginjaren een opvallende start door een indrukwekkende reeks optredens met onder andere The Frames, Johan, The Veils en Bettie Serveert. Deze shows zijn goed voor de airplay en de populariteit op de nationale ether. Het debuutalbum werd benoemd tot album van de week en de media waren lovend. Het nu te verschijnen album Mountains For Everyone is de volgende stap.

De plaat die midden oktober in de schappen ligt is donkerder, grootser en Amerikaanser dan de debuutplaat Songs Of Distance. Deze is tijdens de zomer van 2011 geproduceerd en geschreven. Het in april vrijgegeven voorproefje werd door 3voor12 onmiddellijk bestempeld als Hollandse Nieuwe, waardoor deze de gehele maand te beluisteren viel op de Luisterpaal. En dat is terecht. Een schitterende opener op een verrassend verfrissend album van Nederlandse bodem.

Bij nummers als ‘Blindspot’, ‘How To Fit In’ en ‘The Driver’ komt de typische indiesound van Swelter duidelijk naar voren. Het refereert deels aan het geluid van The National, deels Editors en Madrugada. Ook niet heel bijzonder, als je ziet dat Uwe Teichert (van onder andere Editors) de mastering verzorgt. Samen met Guido Aalbers (Bertolf, Lorrainville) die de arrangementen aan de liedjes toevoegt, wordt binnen no-time een brede, donkere sound gecreëerd.

Met ruim honderd optredens in drie jaar is te merken dat Bart, Erik, Gelke, John en Otto vele stappen hebben gemaakt ten opzichte van hun debuutjaren. Dit Zwolse trots kan zowaar binnen enkele jaren uitgroeien tot Nederlands Trots, want vervolgalbum Mountains For Everyone is weer een plaat van formaat. Grauw maar verfrissend tegelijkertijd. Een exemplaar dat vanaf 19 oktober zeker tijdens deze herfstachtige en aankomende winterdagen niet mag ontbreken in jouw cd-speler.
Recensent:Joey van der Leemputten Artiest:Swelter Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Rain Check - Hear Me Out

Raincheck - Hear Me OutEen “rain check” is oorspronkelijk een nieuw kaartje voor de inhaalwedstrijd,...