RECENSIE: Malaise - Hypnotized by forgotten lies

Malaise - Hypnotized by forgotten lies
recensie cijfer 2006-04-24 Malaise is een tijdje weg geweest. Deze Zweedse gothic/industrial band, met -hoe wonderbaarlijk- een Franse bandnaam slaat na drie jaar weer hard toe. Malaise begon als een elektronisch one-man project in 1989 met Martin Danielsson achter de knoppen. Het tweetal is daarentegen al actief sinds 1993, maar slaagde er pas met hun vorige release “Re-assimilated” in om een doorbraak te forceren. In de afgelopen twee jaar is de band veranderd van samenstelling. Deze wijziging heeft ze zeker goed gedaan, want ze klinken nu live nog sterker en volwassener dan ooit.

Nu in 2006, komt de band terug met het nieuwe “EP Hypnotized By Forgetten Lies”. Ze bewijzen hiermee als geen ander in dit genre een eigen sound te kunnen creëren. Donkere soundscapes en industriële melodieën die overdonderen zijn de kenmerken waar deze band mee speelt. Deze kenmerken worden vertolkt door de hoofdgitarist Tobias Sidegård (Necrophobic), die met zijn 12-koord gitaar het geluid tot een hoog niveau weet te tillen. Al blijft het niet alleen bij Sidegård. Kim Blomkvist (Therion, Internal Decay, Lived, Sin) zorgt voor de heerlijke baspartijen in het nummer In Your Dreams, waardoor dit nummer lekker pittig wordt. Daarnaast zorgt de gastmuzikant Klara Norling voor de zang bij het nummer Little Girl Of Mine. En maakt Stefan Väisänen het nummer No Cofusion sterker met zijn basgitaarspel.

Muzikaal gezien doen de heren Martien Danielsson en Fredrik Leijstrom hier niet voor onder. De muziek is zeer pakkend, vernieuwend en weet je in verschillende duistere sferen mee te slepen. Aangezien ze hun concept perfect weten uit te voeren op deze plaat, zit er ook een minpuntje aan. De zangpartijen die voornamelijk worden vertolkt door Fredrik Leijstrom klinken net iets te theatraal. Bij vlagen lijkt het ook of hij Ville Valo (HIM) en Johnny Icon (Icon And The Black Roses) wil kopiëren met zijn stemgeluid. Het wordt naar mijn mening snel vervelend, waardoor alle nummers eentonig worden. Dit vooral doordat het stemgeluid monotoon blijft.

Of dit persoonlijke kritiek is, blijft de vraag. Want de EP “Hyponotized By Forgotten Lies” wordt veel vergeleken met de klassieker “First And Last And Alwas” van de band Sisters Mercy. Dit is natuurlijk een groot compliment voor Malaise die in hun thuisland tot de top behoren van de gothic/industrial scène.
Recensent:Malu van de Kerkhof Artiest:Malaise Label:Ultrachrome Records
Open - Gin Sessions

Open - Gin SessionsGrappig, eerder dit jaar heb ik ook de eerste demo van het Rotterdamse Open...