RECENSIE: Danko Jones - Bring on the Mountain

Cover Danko Jones - Bring on the Mountain
recensie cijfer 2012-07-11 Vanaf de oprichting (twaalf jaar geleden) tot het opnemen van het laatste album zijn Danko Jones (zanger/gitarist) en John Calabrese (bassist) de constante factoren in de band Danko Jones. Er zijn verschillende drummers de revue gepasseerd om deze goed geoliede rockmachine compleet te maken. Na zes studioalbums vindt het drietal Canadezen het tijd voor een dvd met een documentaire over de band, live optredens en alle videoclips. Het blijkt een goede zet.

De documentaire Bring The Mountain vertelt chronologisch het verhaal van de band. Het begin komt wat traag op gang, want het gaat te lang over de onbekende bandjes waar het tweetal deel van uit maakten voordat Danko Jones werd opgericht. De documentaire neemt gelukkig een vlucht als Danko Jones naar Europa gaat en het balletje voor de band begint te rollen. Om het geheel te illustreren en het verhaal op te leuken zijn er ook nog beelden uit die tijd. In tegenstelling tot dvd’s van andere artiesten toont Danko Jones live optredens door de jaren heen en niet beelden van één concert. En wat een verademing is dit. Als kijker zie je de ontwikkeling van de band. Grotere zalen, beter samenspel en wisselingen van verschillende drummers. De kijker krijgt ook een inkijkje in de processen achter de spotlights. Zo is voor diegene die de band al een tijd volgen het haantjesgedrag van zanger Danko niet vreemd, in de documentaire legt hij haarfijn uit wat het belang van deze act is. Enige misser is de korte misdaadfilm met Danko Jones in de hoofdrol. De film is niet goed gelukt, want ondanks het redelijke budget weet de film op geen enkele manier te boeien.

Al met al een hele goede verzameling materiaal van Danko Jones. De fans komen zeker aan hun trekken, maar ook voor de liefhebbers van rockmuziek is het een perfecte aanschaf om de band beter te leren kennen. De dvd laat alle stappen van een succesvolle band zien. Van donkere kroegen tot een grote act. Danko Jones noemt de band ”The hardest-working band in rock 'n' roll” en deze verzameling maakt dat duidelijk: hard werken wordt beloond.
Recensent:Tom van de Velpen Artiest:Danko Jones Label:Bad Taste Records
Cover Incognito - Surreal

Incognito - SurrealDe Engelse band Incognito stond in de jaren ’90 aan de wieg van de...