RECENSIE: John 5 - God Told me To

Cover John 5 - God Told me To
recensie cijfer 2012-07-06 Oef. Een ietwat aparte verschijning is hij wel, die John 5. Na het zien van de ietwat macabere albumhoes van deze man, is ondergetekende even gaan googlen. Leuke vent, maar niet in een donker steegje. Goed, wat wil je ook. Hij speelde met Marylin Manson en Rob Zombie, om eens wat te noemen. Toch kiest hij nu weer eens voor een soloplaat met God Told Me To.

Klaarblijkelijk is het maken van een soloplaat voor John 5 een soort van speelkwartier. Want met de eerste drie tracks geeft hij gelijk aan dat er werkelijk alles kan gebeuren. ‘Welcome to Violence’ is een gierende metaltrack, ‘Beat It’ is een instrumentale cover van de hit van Michael Jackson en Eddie van Halen en ‘Asland Bump’ is een akoestisch nummer dat je direct meeneemt naar de uitgestrekte vlakten van het midden van de VS.

Een ding, verwacht geen zang. John 5 is dusdanig goed op zijn gitaar dat het vaak zo prominent aanwezige onderdeel op een album hier ontbreekt. Op zich verfrissend en een goede gitarist heeft het niet nodig. Echter, John 5 is wellicht dusdanig goed dat hij op sommige van de hardere tracks verzand in typische Mario-solo’s. U kent ze wel, van die solo’s alsof de gitarist Star-power heeft gekregen en als een bezetene ‘tu-du-du-du-du-dudu-dudu-du-du’ begint te spelen. En dan heuuul snel.

Dat maakt vooral de hardere nummers niet echt lekker om te luisteren. Het is maar goed dat Rob en Marylin hem een beetje in toom weten te houden. Daartegenover staan weer de wat meer country/americana-achtige tracks die akoestisch worden uitgevoerd. Een nummer als ‘The Castle’ is een heerlijke tokkeltrack, die menig gitaarliefhebber in vervoering kan brengen. Razendsnel tokkelt de virtuoos weg op zijn stalen snaren, waardoor deze track een beetje doet denken aan ‘Big Love’ van Fleetwood Mac, maar dan met een zeemanstintje.

Helaas staan er niet genoeg van deze song op God Told Me To. En helaas blijven de metal-tracks, toch het handelsmerk van John 5, achter qua niveau. Het is even filteren om de juweeltjes ertussenuit te pikken en dat doet het album als geheel dus totaal teniet.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:John 5 Label:Suburban
Cover Jim Lockey & The Solemn Sun - Death

Jim Lockey & The Solemn Sun - DeathLekker opbeurende titel. Maar ach, toen ik Leo Blokhuis een keer hoorde...