RECENSIE: Duvel & Nikes - DNA

Cover Duvel & Nikes - DNA
recensie cijfer 2012-06-17 Duvel, de Rotterdamse rapper die dit jaar veertig wordt, is een van de pioniers in de Nederlandse hiphopscene. Hij werkte onder meer samen met Jawat!, Opgezwolle, Kubus en Extince. Zijn klassieker Aap-O-Theek stamt uit 2004 en de albums die hij ter download heeft aangeboden dateren al vanaf 1998. De eigenzinnige rapper kondigde in 2006 aan dat het mooi geweest was, maar toch kwam hij in 2007 met het album Puur Kultuur. In 2010 richtte hij met Supadupah en DJ MP en financier Woei het label ROTZZ op, om hier vervolgens na het afhaken van de financier eind 2011 weer uit te stappen.

En nu in 2012 is daar weer de terugkeer bij oude bekende Top Notch. Samen met Nikes, de producer van het Nijmeegse Zo Moeilijk, brengt hij onder de naam Duvel x Nikes het album DNA uit. DNA staat in dit geval voor Duvel Nikes Album, maar het had net zo goed kunnen staan voor bouwstenen van de hiphop, zoveel kennis en historie brengt de rapper met zich mee.

Zoals veel rapgroepen is ook Zo Moeilijk in grote mate beïnvloed door de lome rapstijl en harde beats van pionier Duvel. Ze werkten al samen op het nummer ‘Jaman’ van het Zo Moeilijk album Nieuwe Moves en gingen ook samen op tour. Deze samenwerking beviel zo goed en de Duvel werd zo gedreven door Nikes, de producer van Zo Moeilijk, dat er nu een album volgt van deze Duvel & Nikes. Omdat de rapper geen zin had de financiële kant zelf af te handelen en zich volledig wilde kunnen focussen op de muziek zelf, is het album weer bij oude bekende Top Notch ondergebracht.

Zonder vergelijkbaar te zijn met eerdere werk van de Rotterdammer past het geluid dat Nikes voor Duvel genereert erg goed bij de rapper. Of het ligt aan de kwaliteit van de rapper, of aan de groei die hij zelf heeft doorgemaakt, duidelijk is wel, dat hij met dit album zijn oude Zo Moeilijk niveau flink ontstegen is. Samen hebben ze vijftien nummers op cd gezet waarbij de gastoptredens beperkt zijn gebleven tot een refreintje van U-gene en een coupletje van Faberyayo. Twee namen die nou niet bepaald doen denken aan de hardere hiphop waar Duvel en Nikes voor staan.

De muziek zelf varieert van donkere beats, tot enkele funk en bijna poppy nummers met catchy refreintjes, maar toch weet Nikes in de overgrote meerderheid van de nummers de duistere kant van Duvel naar boven te halen. En deze kan weer heerlijk tekeer gaan tegen de huidige generatie rappers en de maatschappij. Dat de rapper geen jonge hond meer is, blijkt onder meer uit de rust en liefde die hij heeft wanneer hij spreekt over zijn gezin. Toch blijft muziek van Duvel geen gemakkelijk toegankelijk materiaal. Bij al zijn vorige albums was het zo dat je echt enkele keren goed moest luisteren voor de kwaliteit tot je doordrong. Zo ook zijn samenwerking met Nikes op DNA, waarop ook Nikes zich van zijn beste kant laat zien.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Duvel & Nikes Label:TopNotch
Cover Sigur Rós - Valtari

Sigur Rós - ValtariHet waren spannende tijden voor de fans van Sigur Rós : kwam er nog wel een...