RECENSIE: Holy Moses - 30th Anniversary - In The Power Of Now

Cover Holy Moses - 30th Anniversary - In The Power Of Now
recensie cijfer 2012-05-06 Wat is er in godsnaam met Holy Moses aan de hand? De band heeft al vier jaar geen studioalbum meer opgenomen en nu sturen ze ons het bos in met een verzamelalbum, dat eigenlijk geen verzamelalbum is. Bij u rijzen nu de vraagtekens, maar bij ondergetekende, kan ik u verzekeren, gebeurde hetzelfde.

Wat is het geval. Van het hele oeuvre van deze stokoude Duitse thrashmetal band zijn twintig nummers getrokken en samen met twee nieuwe nummers op een dubbel album met de naam 30th anniversary - In The Power Of Now gekwakt. Tot zo ver niets nieuws onder de zon, want zoveel acts doen dit, ware het niet dat Sabina Classen en haar mannen alle nummers doodleuk opnieuw hebben ingespeeld en dat had niet mogen gebeuren. Waarom niet gewoon alle originele versies genomen en netjes geremasterd op de plaat gezet? Nu lijkt het of we met een Holy Moses coverband te maken hebben.

Natuurlijk zijn de productietechnieken in de dertig jaar dat de band bestaat enorm verbeterd, maar als je daar geen gebruik van maakt houdt het al snel op. Het geluid is op dit misbaksel dan ook behoorlijk wollig en al doet de band flink haar best, bij elk nummer schreeuw je om de oude versie. Neem nou een nummer als ‘World Chaos’, het razende thrashnummer heeft haar kracht verloren en lijkt nu ineens wel heel erg doorsnee. De solo is anders en het rammelende basje klinkt net even anders. Of wat te denken van ‘Disorder Of The Order’, van het gelijknamige album. Het nummer is een klassieker op zich, wat vooral komt door het krachtige gitaarspel, maar wordt in deze slechte versie volledig verpest. Daarbij lijkt de stem van de hard richting de vijftig hollende Sabina inmiddels flink aan slijtage onderhevig, wat ook niet anders kan na dertig jaar op de toppen van je longen schreeuwen.

De lichtpuntjes op het album zijn de twee gloednieuwe songs, die weliswaar weinig toevoegen aan het oeuvre van de band, maar ze zijn in ieder geval de eerste en dus originele versie. Overigens blijkt hier ook weer uit dat Holy Moses een degelijke, maar zeker geen opzienbarende thrashmetal maakt. Alleen het wangedrocht dat nu voor ons ligt is absoluut geen goede kennismaking met de band en kunnen we beter direct vergeten. Mensen die de band echt willen leren kennen kunnen beter albums als The New Machine Of Lichtenstein en World Chaos in huis halen. Want dat zijn de klassiekers die er toe doen. Dit verjaardagsfeestje is in ieder geval flink verpest.
Recensent:Jan Didden Artiest:Holy Moses Label:Steamhammer
Cover Fresku - Maskerade

Fresku - Maskerade Fresku kwam via zijn ‘Brief Aan Kees’ de hiphopscene binnen, dropte in 2010...