RECENSIE: Bertolf - Bertolf

Cover Bertolf - Bertolf
recensie cijfer 2012-04-11 ”Hartstikke leuk, maar na het beluisteren weet ik nog steeds niet wie je bent” was het commentaar van producer Frans Hagenaars op de voorgaande albums van Bertolf.
Bertolf nam het commentaar ter harte en werkte samen met Hagenaars aan zijn derde album. De insteek werd ditmaal niet het schrijven van een album met potentiële hits zoals voorheen ´Mr. Light´, ´Cut Me Loose´ en ´Two In A Million´, maar met klassiekers. Een album waarmee Bertolf op zijn oude dag zittend in een schommelstoel mee kan pronken. Een album dat meer dan ooit moet uitdragen wie Bertolf dan wel is.

Het persoonlijke karakter van Bertolf zit hem in verschillende aspecten. Zo heeft Bertolf er voor gekozen om alleen muziek te maken die hij mooi vindt. Zo is afsluiter ‘English Roses’ een ode aan zijn opa, die Bertolf als kind meenam naar opvoeringen van het zangkoor. Het inspireerde hem tot het schrijven van de opvallende, in een kerk opgenomen, a capella afsluiter. Dit houdt natuurlijk niet in dat de bekende melodieuze popmuziek met vlagen van Beatles- en Westcoastklanken verdwenen is. ‘The Madness Of Today’, is lekker Beatlesque, terwijl ‘Burning Bushes’ juist weer een combinatie van de twee invloeden is. In het Oosterse, groots gearrangeerde ‘Om Hare Om’ huist zelfs een heuse ode aan George Harrison.

Een ander opvallend aspect is de persoonlijke tekst die ten grondslag ligt aan de liedjes. Het viel al op bij de onlangs verschenen single ‘Mary’. Bertolf vraagt hierin aan zijn nooit gekende, overleden schoonmoeder postuum de hand van haar dochter. Het kleine gitaarliedje is van een grote schoonheid en laat je door zijn tekst niet onberoerd. Maar niet alleen de kleinere liedjes als het kabbelende ’ I Know It Will Pass’ zijn persoonlijk. Ook het sterk opgebouwde uithangbord ‘Here I Am’ en het melodieuze ‘Credo’ zijn een duidelijke presentatie van de muzikant Bertolf. ‘Wall’, dat Bertolf schreef na het lezen van kritische tweets over zijn zangkwaliteiten, geeft nog maar eens aan dat de teksten uit het persoonlijke leven gegrepen zijn. Op ‘Other People’, dat een vleugje Rufus Wainwright ademt, is hij treffend met een regel als; ”The world looks so much bigger, since I look at other people”.

Bertolf is afwisselend, karakteristiek en bovenal compromisloos. Daarnaast zorgen de rijke melodieuze arrangementen ervoor dat je moeiteloos verslingerd raakt aan de liedjes. Liedjes die snel mee te zingen zijn, maar die lang niet zo eenvoudig in elkaar steken als dat ze in beginsel klinken. Een album naar jezelf vernoemen, het lijkt wat ijdel, maar Bertolf is een sterke (hernieuwde) kennismaking met de muzikant Bertolf. En waarom zou je album dan niet je eigen naam mogen dragen?
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Bertolf Label:8ball Music
Cover Tio Gringo - Country Trash To The Max

Tio Gringo - Country Trash To The Max‘Country Trash’, naast de titel van een nummer van Johnny Cash is het ook de...

Cover The Kyteman Orchestra - The Kyteman Orchestra

The Kyteman Orchestra - The Kyteman Orchestra In 2009 maakt Colin Benders, alias Kyteman, met zijn Hiphop Orkest een ware...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT