RECENSIE: Mariee Siou - Gift for the End

Cover Mariee Sioux - Gift for the End
recensie cijfer 2012-03-13 De Amerikaanse singer/songwriter Mariee Sioux levert met Gift For the End haar vijfde album af. Ditmaal moesten de fans maar liefst vijf jaar wachten; voorganger Two Tongues At One Time/Buried In Teeth stamt namelijk al uit 2007. Dit komt mede door het behoorlijk lange opnameproces. Het album werd namelijk opgenomen tussen april 2010 en augustus 2011. Vaak komt een dergelijk lang proces de frisheid van een album niet ten goede, maar soms pakt een dergelijk perfectionisme ook goed uit. En dat gebeurt hier.

Mariee staat bekend om haar voortkabbelende platen (niet per se negatief bedoeld), en dit is ook nu weer het geval. Er staan slechts acht nummers op deze plaat, maar door de gemiddeld vrij lange speelduur luistert hij toch weg als volwaardig album. Het blijkt een album om niet op de achtergrond te draaien, maar om voor te gaan zitten met een goed glas wijn en een koptelefoon. De basis van alle songs is een akoestische gitaar, die vakkundig met fingerpicking techniek wordt bespeeld.

Het album gaat van start met de wonderschone song ‘Homeopathic’. Dit nummer kabbelt eigenlijk van begin tot eind voort, zonder grote veranderingen, maar desondanks boeit hij de hele speelduur van zes en een halve minuut, omdat er veel op de achtergrond gebeurt. Zulke productionele pareltjes openbaren zich gaandeweg ook door de rest van het album. De productie lag in handen van Sean Kae, die ook voor de arrangementen verantwoordelijk was. Hij koos ervoor om veel instrumenten te gebruiken als soundscape en niet op de conventionele manier. Dat blijkt een goede zet, want deze methode zorgt ervoor dat er een mooie, dromerige sfeer hangt door de hele plaat heen.

De luisteraar moet dit album de kans geven om te groeien. Bij herhaalde luisterbeurten openbaart zich vaak pas de onderhuidse schoonheid van de songs.
Recensent:Etan Huijs Artiest:Mariee Siou Label:Munich Records
Cover The Cornshed Sisters - Tell Tales