RECENSIE: Sean Paul - Tomahawk Technique

Cover Sean Paul - Tomahawk Technique
recensie cijfer 2012-03-10 Er was een tijd dat Sean Paul bekend stond als baanbrekend dancehall artiest. Hij bracht het Jamaicaanse genre naar de mainstream, zonder veel in te leveren aan authenticiteit. De tijd dat ‘Get Busy’ en ‘Like Glue’ het goed deden in de charts ligt echter al weer ver achter ons. Om bij te blijven, moet je tegenwoordig wel iets elektronisch doen. Waar tijdgenoot Shaggy na een kort, jammerlijk mislukt, elektronisch avontuur weer terug is bij zijn roots blijft Sean Paul de mainstream koers voortzetten. In 2010 resulteerde dat onder andere in een teleurstellend afsluitend optreden op Festival Mundial. Slechts begeleid door een DJ en wat dansers dacht de Jamaicaan zijn headline positie waar te kunnen maken. Niks bleek minder waar. Op zijn nieuwste album Tomahawk Technique zet Sean Paul deze dalende lijn keurig voort.

Opening ‘Got 2 Luv U’ vat elk nummer op Tomahawk Technique samen. Over een elektronisch ritme rapt Sean Paul eerst een stukje. Zijn nasale stemgeluid is geen goede match met de beat. Wanneer dan Alexis Jordan haar intrede doet strandt het nummer volledig in het duet. Dit herhaalt hij, al dan niet met gastzangers, op elk nummer.

Tijdens de eerste tonen van ‘Won’t Stop’ lijkt er nog even sprake te zijn van een echte dancehall knaller. Het nummer begint met klappend publiek en een in Jamaicaanse schreeuwende MC. Vervolgens gaat het nummer langzaam verder in wat het begin van een sterke riddim had kunnen zijn. Helaas maakt de Jamaicaan weer gebruik van zijn favoriete, lekker in het gehoor liggende, refreinconstructie.

Alleen op ‘Roll Wid Di Don’ wordt de luisteraar niet teleurgesteld. Het nummer klinkt net zo knallend als de titel doet vermoeden. In sneltreinvaart rapt Sean Paul over de knallende drums en keyboards heen. Bijna vier minuten lang valt er een glimp van Sean Paul in beter tijden waar te nemen.

In een tijd waarin elektronica de boventoon voert is Sean Paul wanhopig op zoek naar een hip geluid. Dat dit niet gewaardeerd wordt bewijzen alleen al de talloze boze reacties op de Summerjam aankondiging van de voormalige reggae artiest. De Jamaicaan vervreemdt zich van zijn vaste publiek en zou bij het terugluisteren van Tomahawk Technique zichzelf absoluut niet serieus meer moeten nemen.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Sean Paul Label:Warner
Cover Josh Ritter - Bringing in the Darling

Josh Ritter - Bringing in the DarlingSinger/songwriter Josh Ritter zit allerminst stil tijdens de wintermaanden....

Cover Les Discrets - Ariettes oubliées...

Les Discrets - Ariettes oubliées... Muziek hoeft niet altijd zijn beginpunt te vinden bij muzikanten, maar kan...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT