RECENSIE: Mummy's A Tree - Loftmusic For Millions Yet Unaware

Mummy's Tree
recensie cijfer 2006-03-06 Loftmusic For Millions Yet Unaware is alweer de derde release van Mummy’s A Tree. Zanger (en brein achter de band) Stefan van den Berg schetst op dit album een muzikaal schilderij waar veel te ontdekken valt. Mooie melodieën, een breed instrumentarium, en een veelheid aan stijlen die bij elkaar opgeteld stiekem toch een coherent geheel blijken te vormen.

De jazzy opener A Lifetime Oversea swingt de deur open voor deze rijke plaat. Net als de rest van het album is deze song gevangen in een heerlijk warm, lo-fi geluid. Losing You roept met zijn lome tempo vervolgens herinneringen op aan Alamo Race Track, terwijl de zanglijn zo van The Dears had kunnen zijn. Zo gaat Mummy’s A Tree steeds een stapje verder. Spaanse invloeden, theater, Franse chansons, muzikale gekte; het komt allemaal voorbij. En hoe onwaarschijnlijk ook, het blijft toch steeds als Mummy’s A Tree klinken.

Dat Mummy’s A Tree af en toe ook de plank mis kan slaan blijkt bijvoorbeeld in de tweede helft van Hissing. Hier overschat Van den Berg zijn kwaliteiten als zanger behoorlijk. Te lange en te monotone zinnen en een zang die – hop!- zo over het randje van vals en niet-vals heen gaat. De voornaamste kritiek op dit album gaat sowieso op voor de zang. Sommige zanglijnen dreigen te eentonig te zijn, en missen net dat beetje extra melodie om je aandacht erbij te houden. Dit doet echter niets af aan het feit dat Mummy’s A Tree met Loftmusic For Millions Yet Unaware een sterk en bijzonder album heeft afgeleverd.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Mummy's A Tree Label:Eigen Beheer

Open - DemoHet Rotterdamse trio Open bestaat pas sinds 2004, maar brengt haar eerste...

solo-solopeople