RECENSIE: Skrillex - Bangarang EP

Cover Skrillex - Bangarang EP
recensie cijfer 2012-02-26 Is het je al opgevallen dat de Nederlandse jeugd massaal kapot gaat op de trend van het moment: dubstep? Tienjarigen hakken zich suf en late pubers bepalen de sfeer op verjaardagsfeestjes met hun gewobble. Als hipster heb je het allemaal al lang gehoord, maar het afgelopen jaar is het genre ook doorgebroken bij het grote publiek. Die eer kan voor een groot deel worden toegeschreven aan Skrillex.

Sonny John Moore komt uit Amerika en ziet eruit als de zanger van een post-hardcore of metalcore band. Dat was hij dan ook tot 2009. Tijdens de productie van een solo album maakte hij plotseling de switch naar dubstep onder de naam Skrillex. Nu is er zijn drie-en-een-half-de EP Bangerang. Val je in de doelgroep uit de eerste alinea? Lees dan de volgende paragraaf en stop daarna met lezen. Val je er buiten en, of ben je liefhebber van dubstep? Lees dan vrolijk verder.

Skrillex is zonder twijfel de snelst groeiende ster binnen de dubstep scene. Hij weet een groot en breed publiek te veroveren met zijn muziek. Als uit het niets verscheen de 24 jarige, die mede dankzij zijn uiterlijk ook een niet dance publiek kan aanspreken, in 2010. Zijn EP Bangerang staat vol met moddervette tracks, die alle elementen bevatten om menig dansvloer en huiskamerfeestje te doen ontploffen. Je noemt het dubstep, maar je hoort ook electro, hiphop, trance en hardcore. Een gouden combinatie. Bevat de 7 tracks tellende EP ook echte top40 hits? Dat is heel goed mogelijk. ‘Bangerang’ feat. Sirah heeft zeker hit potentie. Een flinke dosis Jusitce, een rapster (Sirah), hysterische synths en herkenbare vocalen.
‘Summit’ feat. Ellie Goulding heeft sterke trance invloeden en een bescheiden wobble bas en is zeker radiovriendelijk. Wel behoorlijk stevig is ‘Breakn’ a Sweat’ waar zorgvuldig een sample van The Doors verstopt zit. Dan zijn er gelukkig ook nog lekker lompe knallers als ‘Right on Time’, ‘Right In’ en ‘The Devil’s Den’ om het feestje compleet te maken. Coming to a festival near you this summer!. Skrillex is de man van het moment.

Oké, dat gezegd hebbende is er ook een andere kant aan het werk van Skrillex. Het is rete-commercieel effectbejag. Pak uit alle populaire dance genres van de afgelopen jaren een paar elementen en mix ze met de herkenbare dubstep geluiden van nu. Over smaak valt te twisten, maar dat kun je moeilijk ontkennen. Ik wil niemand helpen herinneren aan happy hardcore, maar doe het toch. Tenzij Skrillex het vermogen heeft om zichzelf op zijn volgende EP opnieuw uit te vinden zijn we nog slechts een stap verwijderd van het nieuwe genre happy dubstep, of liever: happystep. Kunnen de airmaxjes van je kleine neefje weer eens uit het vet voor een lekker potje jumpen!
Recensent:Jasper Wognum Artiest:Skrillex Label:Warner
Johnny Dowd - No Regrets

Johnny Dowd - No RegretsHet nieuwste album van Johnny Dowd is een vreemde eend in de bijt....