RECENSIE: Common - The Dreamer / The Believer

Cover Common - The Dreamer / The Believer
recensie cijfer 2012-01-14 Common is een rapper met een zeer lange staat van dienst. Can I Borrow a Dollar is dit jaar alweer toe aan zijn 20e verjaardag. Afgezien van zijn lange staat van dienst is hij wellicht ook nog eens een van de meest consistente Amerikaanse rappers. Maarliefst negen albums kwamen van zijn hand en de meeste daarvan werden overladen met lof. Dat is ook niet zo gek als je bekijkt wie de producers van zijn albums waren. Common wist zowel J Dilla als Kanye West al vroeg in hun carrière als producers voor een album te strikken. Daarbij is No I.D., de eerste producer van Common, degene geweest die Kanye West heeft geïntroduceerd in het produceren van hiphop.

Vandaag de dag zou succes gegarandeerd zijn met een Dilla of West achter de knoppen, maar het zo vroeg in hun carrière al erkennen van het talent van deze mannen geeft duidelijk weer wat voor bijzondere artiest Common eigenlijk is. Op zijn wat teleurstellende album Universal Mind Control, probeerde Common met hulp van de Neptunes wat meer dance-invloeden te verwerken in zijn muziek. Gelukkig grijpt Common voor The Dreamer / The Believer terug op het wat hardere hiphop-geluid uit de jaren negentig en oude bekende No I.D.

De singles ‘Ghetto Dreams’, ‘Blue Sky’, ‘Sweet’, ‘Celebrate’ en ‘Raw’ werden in aanloop naar de albumrelease al vrijgegeven en maakten erg veel indruk. De kracht die Common in zijn raps legt doet niet vermoeden dat het hier een rapper in de leeftijd van 39 jaar betreft. Hij laat duidelijk weten nog steeds on top of the game te zijn, rapt gretiger dan op zijn vorige album en bijt stevig van zich af. Het blijft echter bij de gebruikelijke op de borst klopperij. Zijn reputatie als een van de weinige MCs die echt zinnige dingen te melden had wordt daardoor niet versterkt met dit album en dat is wat teleurstellend. Van een volwassen man en zeker een rapper die al zo lang meedraait in het wereldje mag wel wat meer diepgang verwacht worden. Daarbij ontbreekt de kracht die in de vrijgegeven nummers zat op de rest van de nummers, waardoor de cd naar het einde toe wat weg lijkt te kabbelen.

Al met al heeft Common een product gemaakt wat passend is voor de huidige generatie muziekluisteraars. ‘Ghetto Dreams’ de eerste single met NAS en ook de vijfde single ‘Raw’ zijn niets minder dan keiharde bangers die het hart zullen verwarmen van de grootste hiphop puristen en met ‘Blue Sky’ en ‘The Believer’ bedient hij ook de wat hitgevoeligere muziekliefhebbers. Zo dekt Common met voor iedereen wat wils het hele scala aan mogelijke luisteraars. Als samenhangend album werkt de mooie verzameling singles helaas wat minder, ondanks dat het nog steeds met kop en schouders boven zijn vorige release uitsteekt.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Common Label:Warner
Cover Moss - Ornaments

Moss - OrnamentsToegegeven, het duurde een flink aantal luisterbeurten voordat deze recensent...