RECENSIE: Mica's Mess - Mica's Mess

Cover Mica's Mess - Mica's Mess
recensie cijfer 2012-01-09 Een droomcarrière starten na te zijn bevallen van al twee kinderen? Het is anno 2012 allemaal mogelijk. Dat bewijst in ieder geval Mieke van Veen, Rotterdamse moeder van twee, maar in de muziekwereld bekend als singer-songwriter Mica. Onder de bandnaam Mica’s Mess toerde ze deze zomer door het land en werden er liedjes gespeeld van de selftitled debuut-ep. Mica’s Mess is dus al even verkrijgbaar, maar bereikte onlangs pas de recensieafdeling van Podium- en Festivalinfo.

En daar zijn we erg blij mee. Mica’s Mess bevat namelijk een zestal zeer aangename songs, waarin in eerste instantie Mieke’s mooie stemgeluid opvalt. Deze ligt ergens tussen dat van Ilse DeLange en Jacqueline Govaert in, maar heeft de luidheid van de strot van Anouk (waar Bart van Veen, Mieke’s broer, veel liedjes voor schrijft). Die vocale kracht komt vooral goed naar voren in slotnummer ‘Tango’.

De verzameling liedjes is in de kern typische singer-songwriter kost. Met veel akoestische gitaar en sterke, persoonlijke songteksten als basis. De verdere aankleding is echter iets minder aan een genre gebonden. Zo is het gitaarwerk in ‘Friday’ uptempo en folky en wordt er hier en daar tevens lichtjes geëxperimenteerd met jazzgeluid. Het aparte basgitaarspel in ‘Unbounded’ doet bijvoorbeeld sterk denken aan het werk van Esperanza Spalding.

Mica’s Mess is een zeer aangename kennismaking met de muziek van Van Veen. De ep boeit van begin tot eind en Mieke laat horen zowel vocaal als instrumentaal heel wat in huis te hebben. Het is uiteraard altijd de vraag of een release met meer dan zes songs een even sterke indruk kan maken. Deze ep is in ieder geval goed genoeg om Mica’s Mess in de gaten te blijven houden. Het wachten op een echte debuutplaat kan beginnen.
Recensent:Randy Timmers Artiest:Mica's Mess Label:Eigen Beheer
Cover Komatsu - Komatsu

Komatsu - KomatsuEindhoven, Rockcity, de stad die absoluut geen gebrek kent aan bands die...