RECENSIE: Smith & Burrows - Funny Looking Angels

Smith - Burrows -
recensie cijfer 2011-11-28 Tom Smith kennen we natuurlijk allemaal als de zanger van Editors. Samen met Andy Burrows (We Are Scientists/Razorlight) vormt hij Smith & Burrows en dit duo komt nu met de kerstplaat Funny Looking Angels.

Nu is kerstmuziek vaak niet te pruimen, dus als muzikanten met een goede staat van dienst een kerstplaat gaan maken is dat niet per se een goed idee. Zelfs de kerstnummers van een grootheid als Paul McCartney zijn niet al te best. Een groot voordeel is echter dat Smith & Burrows niet overdreven vrolijk doen. Zoals je van de zanger van Editors mag verwachten is Funny Looking Angels een behoorlijk melancholische plaat geworden.

Funny Looking Angels opent met de korte hymne 'In The Bleak Midwinter' en hierna volgt met 'When The Thames Froze' meteen het hoogtepunt van het album. Smith is in deze song in een sombere bui en hij overdenkt de staat waarin de wereld zich op dit moment bevindt. Hierbij haalt hij behoorlijk uit naar de Engelse regering: ”God damn this government. Will they ever tell us where the money went?”.

In het door Burrows gezongen en geschreven 'As The Snowflakes Fall' zit wel iets meer kerstsfeer, maar ook deze song is vrij melancholisch. Hetzelfde geldt voor de titeltrack van het album, die oorspronkelijk werd uitgevoerd door Delta. Ook 'On And On' is een cover van een vrij obscure Britse band, in dit geval The Longpigs.

Minder geslaagd is de cover van 'Wonderful Life'. Smith & Burrows voegen maar weinig toe aan deze 80's klassieker van Black en overtreffen het origineel zeker niet. Dit laatste geldt ook voor de cover van Yazoo's 'Only You', maar deze song krijgt van Smith & Burrows wel een geheel nieuwe uitvoering. Hierdoor is deze cover een stuk interessanter dan die van Black.

Het instrumentale, haast klassieke 'Rosslyn' is weer een originele song. Dit geldt ook voor het sterke 'This Ain't New Jersey', waarvan het pianoloopje uw recensent wat aan R.E.M.'s 'Nightswimming' doet denken. Deze song bouwt vanaf een rustig begin op naar een wat heftiger eind, compleet met strijkers. Funny Looking Angels eindigt vervolgens met het wel erg rustige 'The Christmas Song', waarin Smith & Burrows vocaal worden bijgestaan door Agnes Obel.

Smith & Burrows hebben met Funny Looking Angels een uitstekend alternatief gemaakt voor de uitgekauwde kerstmuziek die binnenkort weer uit alle radiozenders zal schallen. Of het album ook na de kerstdagen vaak uit de kast zal komen, is echter de vraag. Daarvoor bevat het album net iets te weinig echte hoogtepunten.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Smith & Burrows Label:B Unique
Cover Sef - De Leven

Sef - De LevenDe rapper Sef heeft de afgelopen jaren ontzettend veel muziek uitgebracht....