RECENSIE: Mr. Irish Bastard - Never Mind the Bastards

Cover Mr. Irish Bastard - Never Mind the Bastards
recensie cijfer 2011-12-23 Je kunt op verschillende manieren een ode brengen aan mensen, muziek, kunst; je kan het zo gek niet bedenken of je kan het eren. Sommige muzikanten schrijven er een liedje over en weer andere nemen hun favoriete song gewoon zelf op. Op zich kan je hier als artiest nog best groot mee worden. Of de Keltische folkpunk formatie Mr. Irish Bastard uit het Duitse Münster groot gaat worden met hun ode aan zelfs een heel album is echter de vraag.

Tijdens een lange rit in de tourbus ontstond bij de Duitsers het idee om een eerbetoon te brengen aan misschien wel het belangrijkste punkalbum, u raadt het al, Never Mind The Bollocks van Sex Pistols. In principe is zo`n idee bij voorbaat natuurlijk iets waar je eigenlijk alleen je vingers maar aan kan branden. Laat je het klinken als de Sex Pistols zelf dan zal niemand het als een toegevoegde waarde beschouwen en doe je het lekker op je eigen manier dan wordt er op z`n minst gesproken over heiligschennis.

De band heeft gekozen voor de laatste optie en dat pakt al met al nog best aardig uit. Zo klinken de tracks van ‘Holiday In The Sun’ en ‘Anarchy In The Uk’ tot ‘New York’ en natuurlijk ‘God Save The Queen’ door het instrumentarium van Mr. Irish Bastard folky en redelijk fris. Met de banjo, mandoline, accordeon en thin whistle wordt de muziek van Sex Pistols aangevuld en gelukkig weet de band ook het punkgevoel te behouden. De thin whistle heb je echter helaas na een paar songs wel gehoord. Naast de genoemde aanvulling heeft de band ook nog een brasssectie toegevoegd, die met name bij ‘Problems’ een echte meerwaarde blijkt.

Ondanks deze positieve noot kunnen we er niet omheen dat dit een interpretatie blijft van een album met materiaal van een grote naam in de muziekhistorie. Veel beter had de band kunnen kiezen voor een album met nieuw materiaal, want de band laat op het Never Mind The Bastards – Here Is Mr. Irish Bollocks horen dat het wel raad weet met fijne Keltischepunk.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Mr. Irish Bastard Label:Good to Go
Riot - Immortal Soul

Riot - Immortal SoulDe New Yorkse band Riot is één van de weinige bands met vele gezichten. De...