RECENSIE: Ferry Corsten - Presents: Full on Ferry

Ferry Corsten – Ferry Corsten presents Full On Ferry: Ibiza
recensie cijfer 2011-11-13 Ongeveer tegelijk met zijn keurige handhaving in de top 10 van de toonaangevende DJ Mag lijst van beste dj’s ter wereld, lanceert Ferry Corsten een nieuwe dubbel-cd, die de afgelopen zomer een blijvend plaatsje in de muzikale herinnering moet geven. Met Ferry Corsten Presents Full On Ferry: Ibiza moet dat zeker gaan lukken.

Mixes afkomstig van Ibiza willen nogal eens wisselen van kwaliteit. Dat komt vooral doordat een dj op het beroemde/beruchte vakantieoord niet altijd de ruimte heeft om risico’s te nemen en creatief te draaien. Het publiek, of liever gezegd de organisatoren van de feesten, hebben soms de neiging om een mix te verwachten met de standaard nummers. Terwijl juist een beetje risico een goede mix naar een hoger niveau kan tillen.

Opvallend genoeg heeft Corsten, waar dat kan, wel lopen spelen met vooral de opbouw van zijn mix. Dat laat zich al horen aan het begin van de eerste cd. ‘8 Bit Saved My Life’ van Adrien Aubrun en Francois Dennig is een vrij stevige, diepe plaat met een electro-karakter. Iets wat je niet zou verwachten, zo vroeg in de mix. Of überhaupt niet. Het fijne is dat Corsten daarna weer niet schroomt om een uiterst commerciële tranceplaat voor te schotelen in de vorm van het heerlijke ‘Skies On Fire’ van First State. Vervolgens ramt hij het tempo er weer in met trancebeuker pur sang ‘Freedom’ van 3rd State.

Corsten flikt dit nog een aantal keer. Zo is de overgang van dubstep (‘Destroy The Zombies’ van Urry Fefelove & Abramasi) naar eclectische, diepe trance in ‘Greetings’ van Analog Sound Department ook zo’n wisseling waar je van opkijkt. Jammer genoeg lukt het Corsten niet overal te verrassen, maar het gebeurt gelukkig wel vaak genoeg om de mix meer dan interessant te houden.

Anderzijds is door het gerommel met de genres en de opbouw de mix alles behalve logisch opgebouwd en niet lineair. Dat kan je tegenstaan en Corsten komt er maar gedeeltelijk mee weg, vooral omdat het eindschot op beide cd’s niet afdoende is. Bovendien gebruikt Corsten maar weinig tracks in zijn mixes, waardoor de nummers soms wat langdradig of zichzelf repeterend worden, voordat ze worden overgemixt.

Corsten krijgt meer dan een dikke voldoende voor Ferry Corsten Presents Full On Ferry: Ibiza, juist doordat hij twee niet te voor de hand liggende mixes aflevert. Ze zijn niet briljant, maar zeker wel van bovengemiddelde kwaliteit, dankzij een goede keuze aan over het algemeen gevarieerde tracks. Dat er wat schoonheidsfoutjes inzitten en de opbouw wellicht niet helemaal lekker rond is, lijkt een logische prijs, die het meer dan waard is om te betalen.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Ferry Corsten Label:Black Hole Recordings
First State – The Whole Nine Yards: Amsterdam – Los Angeles

Various - First State: The Whole Nine YardsSoms vraag je je lichtjes af waarom een cd een bepaalde naam heeft. The...