RECENSIE: Renee van Bavel - Renee van Bavel

Renee van Bavel - Renee Van Bavel
recensie cijfer 2011-11-15 Hoewel Renee Van Bavel al een paar jaar langs theaters, festivals en poppodia in Nederland en België reist, debuteert ze in oktober met het gelijknamige Renee Van Bavel.
Maar debuteerde ze in 2009 niet al met Totdat Ik Vergeet? Ik hoor het je denken, en je hebt gelijk. Renee wilde echter meer verdieping en ontwikkeling. Ze besloot met andere muzikanten te gaan spelen, alle teksten zelf te schrijven en plaats te nemen op de stoel van de producer. Tevens brengt ze haar album in eigen beheer uit. We hebben hier dus te maken met een vernieuwde Renee van Bavel.

Op het vorige album bleek dat Van Bavel over een goede pen beschikt, als het gaat om liedjes die dicht op de huid zitten. Over het algemeen kunnen we stellen dat het op Renee Van Bavel alleen nog maar beter is geworden. Over het algemeen, want heel af en toe wil de tekst nogal te wensen over laten. Om het enige minpunt meteen maar te noemen, de single ‘Hey,Hey,Hey’. Het liedje klinkt heerlijk fris tussen de beladen liedjes, maar het refrein ”Hey, hey, hey, over een tijdje doe jij wel weer mee.” is tekstueel ver onder het niveau van de rest van het album. De herfstachtige opener ‘Nodig’, met het karakteristieke geluid van de Hammond, is in het refrein ook niet briljant, maar de emotie die doorklinkt maakt veel goed. Want daar kan je als luisteraar niet omheen, de puurheid. De emotie die Van Bavel in haar zang en tekst legt, kan tippen aan die van Stef Bos, Frank Boeijen of een Thé Lau. Van Bavel is met die laatste zeer overtuigend in het schitterende duet ‘Vanavond’.

Naast de teksten is er een grote rol weggelegd voor de muzikanten. De Vlaamse muzikanten die eerder werkten met K`s Choice, Frank Boeijen en Stef Bos weten hoe ze kunnen excelleren zonder de boventoon te voeren. René van Mierlo (gitaar), Robert Mercurio (bas), Martin de Wagter (drums) en Steven Cornillie (toetsen) combineren moeiteloos de krachtige sound van ‘Ik Hoopte’ en ‘Lieg Tegen Mij’ met het ingetogen spel van ‘Net Zo Klein’, ‘Stil’ en ‘Eiland’.

De laatste twee vormen de absolute hoogtepunten van het album. Vooral de kracht van het woord is hier verbluffend. ”Je bent zolang al stil geweest en wij gaan allemaal aan je voorbij…Geen van ons die kijkt hoe je oorverdovend zwijgt” uit ‘Stil’ en ”Daar zit je dan, maar nooit eenzaam of verlaten, want je zit op een eiland in mij” uit ‘Eiland’ zijn slechts flarden van teksten die ondergetekende het liefst volledig in de recensie zou willen verwerken.

Het moge duidelijk zijn; Renee van Bavel levert met haar gelijknamige album een (tweede) debuut af waar je niet over moet praten, maar gewoon naar moet gaan luisteren.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Renee van Bavel Label:Rough Trade Records
Pete Philly – One