RECENSIE: The Answer - Revival

The Answer - Revival
recensie cijfer 2011-11-10 Er zijn van die bandjes en daar hoor je zo nu en dan wel eens van. Van die bandjes die bij alle grote bands in het voorprogramma staan. Je kent ze van naam, maar echt verder verdiepen in de band zit er niet in. Het Noord-Ierse viertal van The Answer is zo’n band. Ze hebben in het voorprogramma gestaan van AC/DC en ook op menig groot festival als Download en Sonisphere.
De band gaat al ruim elf jaar mee en geheel onopgemerkt hebben ze met Revival ondertussen al hun derde album in handen.

Voor wie nog niet zo heel bekend is met The Answer, een kleine introductie. Het is bluesy hardrock, waarbij de nadruk ligt op de harde kant van het plaatje. Het roept associaties op met oude bands als Led Zeppelin en Deep Purple, maar ook modernere bands als Alter Bridge en Black Stone Cherry. Heel verfijnd hebben ze een manier gevonden om iedere liefhebber van classic rock met een eigentijds tintje te bekoren.

Het eerste nummer ‘Waste Your Tears’ begint met een bluesy lick, waarna al snel de versterkers aanspringen en de deur van het album opengetrapt wordt. De lat wordt meteen al hoog gelegd en de band slaagt er ook in om die lat daar te houden. Één van de hoogtepunten is het nummer 'Nowhere Freeway', een rock 'n' roll duet met Lynne Jackaman, beter bekend als de zangeres van de band Saint Jude. Ze vult Cormac Neeson op speelse wijze aan. Daarnaast zal menig gaspedaal het zwaar te verduren krijgen, want het tempo zit er lekker in!

‘Caught On The Riverbed’ wordt gedreven door een denderend bassloopje à la ‘Immigrant Song’ van Led Zeppelin. Onvervalste zangkoortjes komen terug in het poppy ‘Vida (I Want You)’. En ja, noem het een eerbetoon aan ‘Wasted Years’ van Iron Maiden of ‘Thunderstruck’ van AC/DC, maar het kenmerkende gitaarloopje in ‘New Day Rising’ laat het bloed van ieder gitaristenhart sneller stromen. Powerballad ‘Can’t Remember, Can’t Forget’ zorgt voor het klassieke rustpunt in het album. Al met al is het een feest van herkenning van invloeden, zonder dat het een overduidelijke kopie is.

Groot pluspunt is de consistentie van het album. Geen enkel nummer valt uit de toon en allemaal hebben ze dat klassieke jaren ’70 gevoel. De band trekt zich weinig aan van de wensen van de mainstream en blijft trouw aan dat ouderwetse geluid. Met het album Revival levert The Answer een sterke bijdrage aan de opleving van de classic hardrock. Een opleving die in gang gezet is met bands als Airbourne en Black Stone Cherry. Hoewel dit misschien geen al te nieuwe wind meer is, is het zeker een frisse wind in een tijd waar alle muziekgenres steeds meer verzadigd raken!
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:The Answer Label:Spinefarm
Ozric Tentacles – Paper Monkeys

Ozric Tentacles - Paper MonkeysDe Engelse progrock formatie Ozric Tentacles is een eigenzinnig gezelschap....